Vytáhněte z Google Analytics, kdy k vám na web či e-shop během dne chodí nejvíce návštěv a kdy nakupují. Zkuste si to a třeba něco zajímavého odhalíte.
A když už jsem v tom, rovnou se podíváme na grafy a čísla SportObchodu a co se z nich dá vyčíst.
Jak zobrazit návštěvy na webu po hodinách
Pro rychlé zjištění, v kolik a kolik návštěv na web chodí, postačí Google Analytics. V přehledu cílového publika stačí přepnout ze dnů na hodiny.
Nedostatek u GA je ten, že je zobrazení grafů omezené jen na několik málo metrik.
Pro analýzu delšího časového období jsem použil Excellent Analytics, plugin do Excelu, o kterém jsem se zmiňoval v 9 tipech pro lepší analytiku (tip č. 4).
Dejte nový dotaz v EA a u dimenze vyberte Time/hour. Zbytek jak jste zvyklí – zvolit časové období, metriky (já používal visits a transactions) a profil, případně použít filtr na segmentaci.
Vyplivne vám to tabulku návštěv a transakcí v jednotlivých hodinách dne za zvolené časové období. A teď už si můžete hrát s grafy.
Návštěvy a transakce v čase na SportObchod.cz a .sk
Takto to vypadá s návštěvami a transakcemi na SportObchod.cz a SportObchod.sk po hodinách za období leden-červen 2013.
Modré sloupečky zobrazují počty návštěv a červená čára počty objednávek. Samozřejmě tak, jak to změřily Google Analytics.
Kdy chodí lidi na web a nakupují?
Mezi jednou v noci a sedmou ráno je na webu trafik nejslabší a moc objednávek nechodí. Mezi osmou a desátou ranní už jsou čísla výrazně jinde.
Od devíti ráno do sedmi do večera chodí na web každou hodinu hodně podobný počet návštěv a výrazněji se liší spíš počty objednávek. Špička je na webu vidět od 19 do 22 hodin. Směrem k půlnoci pak sloupečky ubývají a křivky padají.
Nejvíc objednávek chodí v době 10-11, 14-15 a 20-22 hodin. Ranní a večerní špička jsou poměrně jasné. Překvapují mě ale počty lidí na webu a počty objednávek po obědě. Mezi 13. a 15. hodinou bych čekal výrazně nižší čísla než v dopoledních hodinách, pokud bych srovnával s aktivitou lidí na sociálních sítích, kde bývá po obědě dost mrtvo.
Češi objednávají v práci víc než Slováci
Jedná se sice o hodně malý vzorek, ale při srovnání čísel z českého a slovenského webu jsou patrné mírné odlišnosti.
Při srovnání procentuálního rozložení návštěv v jednotlivých hodinách na české a slovenské verzi je vidět, že u nás se na e-shop chodí víc dopoledne, na Slovensku je mnohem výraznější špička večer od 8 do 10. Jsme větší flákači a surfujeme víc v práci než naši východní sousedé?
Z pohledu počtu objednávek je opět patrný výrazný rozdíl mezi silnějším dopolednem v Česku a větší slovenskou večerní špičkou.
Zajímavé je také posunutí poobědového vrcholu o hodinu dál. Obědvají Slováci později nebo se flákají víc odpoledne než my dopoledne?
Co na to pan konverzní poměr
Zatímco na slovenském webu je konverzní poměr od 9 ráno do 2 v noci hodně podobný, na českém jsou výkyvy větší. Sváděl bych to na větší ochotu Čechů nakupovat. Možná i díky kratší době dodání a lepšímu českému webu.
Trochu mě překvapuje velice nízký KP okolo třetí hodiny noční. Asi by stálo za to prozkoumat, odkud v tuto dobu návštěvy chodí a jestli se pak vrací v denních hodinách a nakoupí.
Nestálo by za to třeba v tuto dobu omezit PPC kampaně a ušetřit na zbloudilcích, co jen surfují a nenakupují?
Jak dál využít rozdělení návštěv a transakcí po hodinách?
Ve stručnosti pár bodů, jak by se dal tento pohled na data více rozvinout.
- Rozdělit návštěvy a transakce podle zdrojů a prozkoumat je
- Porovnat různá časová období – liší se léto, zima?
- Přizpůsobit času například PPC a RTB kampaně?
Závěr
Díky těmto číslům a grafům mám zase o kousíček lepší představu o chování zákazníků na našich webech. Analýza je na provedení velice jednoduchá a tak bych vám ji doporučil vyzkoušet. Za inspiraci k článku díky Karlovi 😉
Budu rád, když se podělíte o data z vašeho e-shopu a porovnáme chování v jiných oborech.
A pokud v grafech vidíte něco, co já ne, šup s tím do komentářů..
Paráda Adame, víc takových drobných inspirací na šťourandu v datech .. on totiž jak v tom člověk denně neleží, tak hrozně zleniví a zapomíná si hrát. Podobné čtivo mně vždycky nakopne vystoupit na chvíli z rutiny a něco nového vyzkoušet 🙂
Mně právě předtím ani nenapadlo se na návštěvnost podívat takto.. Vždycky je to o tom impulsu, inspiraci. Tak jsem rád, pokud tě článek k něčemu nakopne.. 😉
Já si s podobnýma věcma hraju hrozně rád..