Nastavte si seskupení obsahu v Google Analytics přes GTM ve 3 krocích a sledujte chování v jednotlivých skupinách. Já mám novou hračku a teď ji můžete mít i vy.
Nebudu zde popisovat, jakými způsoby se dá obsah v GA seskupovat a jak přesně funguje, to najdete v nápovědě nebo v článku Justina Cutroniho.
Pojďme na konkrétní příklad, jak pro seskupení obsahu v Google Analytics využít datovou vrstvu a Tag Manager.
Ukázka využití na kategoriích e-shopu
Na SportObchod.cz máme 18 hlavních kategorií, do kterých nedokážu podle URL zařadit jednotlivé produkty, protože mají tuto strukturu: http://www.sportobchod.cz/nazev-produktu.htm.
Chci si tedy vytvořit seskupení obsahu podle hlavních kategorií tak, abych měl v jednotlivých skupinách všechny podkategorie i produkty dohromady, vypadá to pak třeba takto:
Kromě Google Analytics a základního kódu Tag Manageru k tomu potřebujeme ještě datovou vrstvu, ve které si jednotlivé stránky značkujeme. U nás vypadá takto:
Pokud kategorii v datové vrstvě (dataLayeru) máte, můžeme se pustit do nasazení seskupení obsahu.
Jak nastavit seskupení obsahu přes GTM ve 3 krocích:
1. V GA založte nové seskupení obsahu
Nové seskupení přidáte v GA ve Správci výběru dat pod položkou Seskupení obsahu. Pojmenujte ho a v sekci seskupit podle měřícího kódu dejte Aktivovat měřící kód.
Vyberte index nebo nechte index 1 a Hotovo. Můžete uložit.
2. V GTM vytvořte makro s kategorií
Pokud nemáte, vytvořte si v GTM makro, do kterého si z dataLayeru načtete kategorii stránky.
3. Nastavte skupinu obsahu v GTM
Ve značce (tagu) pro GA typu zobrazení stránky (pageview) v dalším nastavení přidejte novou skupinu obsahu. Vyplňte stejný Index jako v kroku 1 a název z makra z kroku 2.
Publikujte novou verzi GTM a je to. Odteď byste měli v GA vidět stránky seskupené podle vašich kategorií.
Kde, proč, jak seskupovat a k čemu to je?
Pojďme se podívat, na co všechno se dá ještě seskupení obsahu (content grouping) využít a k čemu nám bude.
Skupiny obsahu se vám hodí hlavně v případě, kdy nemáte strukturu webu v URL, tak jako v mém příkladu u produktů a podkategorií. Vhodné je i tématické seskupení u obsahových webů a blogů, pokud to nezvládnete jinak.
Já se chystám skupiny využít k „sezónnosti“ jednotlivých sportů z pohledu trafficu, podívat se na meziroční trendy, vliv počasí a marketingových kampaní. Něco podobného bych dokázal na základě kategorií produktů v objednávkách, ale chování v jednotlivých sportech se dost liší a návštěvnost nemusí korelovat s počty objednávek.
Do jakých skupin seskupovat
Já bych seskupování dokázal využít v těchto případech. Napadnou-li vás další, rád doplním.
- kategorie e-shopu – jako v mém příkladu
- typ stránky – chcete-li odlišit například stránky produktů, kategorií, titulku, nákupní proces, infostránky atd.
- kategorie příspěvků na blogu či obsahových webech
Kde v GA skupiny najdu
V Google Analytics na své skupiny obsahu narazíte například zde:
Chování -> Obsah webu -> Všechny stránky, tam si vaše seskupení najděte mezi primárními dimenzemi
Přepnete-li nahoře záložku na Přehled navigace (na obrázku oranžově), vyberete seskupení a jednu ze skupin, uvidíte, jak se mezi jednotlivými kategoriemi návštěvníci webu pohybují
Malé pozor, content grouping funguje na základě hitu (zobrazení stránky), takže k vašim skupinám nepůjdou přiřadit metriky jako počet objednávek, tržby či konverzní poměr.
ALE, pokud se podíváte do vstupních stránek, ty už se do skupin s e-commerce metrikami roztřídit umí. Schválně si zkuste skupinu rozkliknout, jaké metriky objevíte 😉
Samostudium
V češtině se o seskupování obsahu zatím moc nedočtete, takže tady aspoň zahraniční zdroje na prohloubení tématu:
- Nápověda Google Analytics (EN), Content Grouping v nápovědě GTM
- Justin Cutroni – How to Set Up GA Content Grouping, 4 Business Examples
- Simo Ahava – GTM Content Grouping
To je vše, přátelé GA a GTM.
Máte tip na další využití seskupení obsahu? Povedlo se nebo máte k nastavení nejasnosti? Napište mi do komentářů.
A až si content grouping nasadíte, nezapomeňte na poznámku v Google Analytics 😉
Adame díky za návod! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o Analytice 🙂 http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/26/
Ahoj, díky za článek, jediný podrobnější co jsem našla. Teda vytvoření seskupení obsahu je lepší dělat v GTM, ale nešlo by ten druhý krok nějak více specifikovat? U toho kroku č. 2, jestli by tam šel přidat ještě slide, kde najít to makro nebo podrobněji, jak ho vytvořit, pro méně zdatné? Díky moc Silvie
On ten článek je 4 roky starý, takže ani to nastavení není aktuální.. Zamyslím se, jestli ho má smysl aktualizovat. Díky za podnět 😉