O přístupech z mobilů se v poslední době hodně mluví. Máte představu, jak je na tom váš web? Za 3 minuty a 3 kliky to můžete vědět.
Připravil jsem pro vás jednoduchý report, který natáhne a zobrazí data o návštěvách z Google Analytics podle typu zařízení.
Skoro bez práce.
Mobilní návštěvy na SportObchod.cz
Jak vidíte na grafu, za poslední rok a půl se podíl přístupů z mobilu ku počítači na SportObchod.cz zdvojnásobil.
Poměr návštěv z tabletu k desktopu stoupl jen lehce a poslední půlrok spíše stagnuje.
Pro srovnání, na našem německém webu byly v září 2015 podíly návštěv mobile/desktop na 57 % a tablet/desktop na 29 %. Jiným pohledem, přístupy z mobilu a tabletu tvoří téměř stejný objem jako návštěvy z desktopů.
Proti Česku docela rozdíl, že?
Report přístupů z mobilních zařízení
V reportu, který si za chvilku vytvoříte, najdete 4 tabulky a 4 grafy s daty za posledních 18 měsíců. Za předpokladu, že máte Google Analytics se zapnutým e-commerce a sbíráte data o objednávkách.
V prvních třech tabulkách jsou návštěvy, transakce a tržby rozdělené na mobile, tablet a desktop, po měsících. K tomu pak podíl mobil/desktop a tablet/desktop, ze kterých vychází grafy.
Na grafech tedy uvidíte trend podílu návštěvnosti z mobilu a tabletu ku návštěvám z počítače.
Poslední tabulka s grafem ukazuje srovnání konverzního poměru webu jednotlivých zařízení.
A to všechno na 3 kliky. Vážně?
Ano.
Tedy, první nastavení zabere tak 3 minuty, ale pak už opravdu stačí jen 3 kliknutí myši. Vlastně 4, ještě odkliknout OK na konci 🙂
Pojďme na to.
Jak na report
Nedočkavci a ostřílení borci v Google Tabulkách s doplňkem Analytics, vytvořte si kopii připraveného reportu a třeba se v dokumentu zorientujete sami.
Pro ostatní je tu návod krok za krokem. Nebude dlouhý.
Co budeme k reportu potřebovat
Když 3 kliky, tak 3 věci, bez kterých to nepůjde.
1. Přístup do Google Analytics a ID výběru dat (profilu)
Přihlaste se do GA, najděte výběr dat, ze kterého chcete data tahat. ID je osmimístné číslo v URL za písmenkem p.
2. Google Tabulky (Sheets) a kopii mého reportu
Vytvořte si kopii mé předpřipravené tabulky. Na tomto odkazu klikněte na Make a copy/Vytvořit kopii.
Tabulka se zkopíruje a uloží k vám na Drive, klidně si ji přejmenujte.
3. Rozšíření Google Analytics pro Tabulky
Pokud ještě nemáte, nainstalujte si doplněk Google Analytics pro Tabulky.
Nastavení reportu
Už máte vlastní kopii reportu, pojďme ho nastavit.
V listu „nastaveni“ vyplňte GA ID, které jste našli v URL. Zadejte web, ať vám to hezky dokument nadepíše. Nechcete-li, klidně smažte.
Třetí políčko „Datum do“ nemusíte vyplňovat. Slouží k tomu, kdybyste chtěli udělat report za jiné období. Pak sem zadáte den, od kterého report načte 18 měsíců zpětně. Zadávejte ve formátu DD/MM/YYYY (s lomítky).
Report vždy bere první měsíc celý a poslední měsíc jen do data, které je zadané (případně toho dnešního, když políčko „Datum do“ neměníte).
Další dva listy vás nemusí zajímat, pokud si nechcete report přenastavit na jiné období nebo se neobjeví problém.
A to je z nastavení opravdu všechno, pojďme na ta 3 slíbená kliknutí.
Spuštění reportu
Pokud máte správně nainstalovaný GA doplněk, najdete v menu položku Doplňky. Vyberte Google Analytics a Run reports.
Měla by na vás vyskočit hláška se zeleným nápisem 1 report completed successfully. Potvrďte OK, to je ten čtvrtý klik.
Na listu „grafy“ byste teď měli vidět 4 vyplněné tabulky a 4 grafy. Vidíte?
Vytisknutí reportu
List s grafy jsem nachystal na tisk, na takové to domácí prohlížení, do šaliny nebo pro šéfa.
Bude mít radost, že do Analytics jen zbůhdarma nečumíte, ale že taky tvoříte nějaké výstupy. Počítám, že tak 2-3 měsíce ho to bude bavit, do té doby třeba vymyslíme zase něco dalšího 😉
Nastavte tisk Aktuálního listu, zaškrtněte Bez mřížky, vyberte rozvržení Přizpůsobit šířce a Na výšku, vyjedou vám 2 A4 i s kouskem místa na poznámky.
Tak co, jak vypadá trend návštěv z mobilních zařízení vašeho webu?
Zajímají mě vaše čísla a budu rád, když se podělíte v komentářích pod článkem.
Tip: Žádné další klikání
Nastavte si automatickou aktualizaci reportu a sledujte vývoj na začátku každého měsíce.
Najeďte v menu na Doplňky –> Google Analytics –> Schedule reports a nebudete už muset nikdy klikat, ani 3×.
Domácí úkol
Zkuste si z návštěv, transakcí či tržeb udělat tento graf. Uvidíte zase jiný pohled na rozložení jednotlivých zařízení.
Tak kdo tu komu užírá sloupeček? 😉
Související články:
Adame, perfektní, díky za to 🙂 Kdybys měl víc takových tipů, myslím že nebudu sám, kdo by je ocenil.
Martine, rád bych, ale nápad na něco užitečného a unikátního nepřichází každý týden 🙂
Takže kdybys nějaký měl, klidně napiš a já to připravím 😉
Ahoj Adame,
moc díky za skvělý report – hlavně jsem neznal rozšíření GA do Tabulek, což mi přijde jako skvělá věc!
Díky za tip 🙂
Ahoj, Adame, tak my se o jedny zajímavé statistiky mobilních přístupů e-shopu Metalshop.cz podělíme. Průměrné tempo růstu mobilních nákupů za prvních sedm měsíců roku 2015 byly o 60 % vyšší než ve stejném období loni. Metalshop.cz pak koncem července 2015 nasadil mobilní aplikaci od Asymbo a tržby z mobilů během srpna a září 2015 vyskočily o 156 %. Trend je jasný 🙂
Díky moc za skvělý návod. Domácí úkol hotov a pro mě z toho vypadla docela zajímavá čísla.
Rovnou jsem si to vytiskl, abych měl na co koukat v šalině 🙂
JŠ
Ahoj Adame,
díky za návod. Zkoušel jsem to pro náš e-shop http://www.koralkovyeshop.cz a překvapil mě nárůst objednávek z mobilu. Je jich více než u tabletu.
Jinak trend větší návštěvnosti z mobilu je znát.
Díky
Jak jsem psal, tablety nijak zvlášť nerostou proti mobilům.
Ale je to asi celkem logické. Kolik lidí mělo před rokem a půl chytrý telefon s daty a kolik ho má dnes.. Ony už snad ani jiné koupit nejdou 🙂
Pěkné, jen tak dál 🙂 Taky si myslím, že propojení GA a GDocs může dát úplně nové pohledy na web a to velmi jednoduše (když někdo udělá podobnou tabulku). Já třeba udělal podobný nástroj na měření retence kohort: http://www.netmagnet.cz/blog/analyza-retence-kohort-pres-google-docs/ – to se ale hodí spíš pro aplikace než ecommerce.
Tomáši, díky za tip. Prozkoumám a vyzkouším 😉
Díky za tip, hned jdu vyzkoušet 🙂
Na http://www.pickle.sk mame za posledne mesiace vacsiu navstevnost cez mobily ako cez stolove pocitace. Vdaka za skvely navod!
Zdravím,
mi se všechny hodnoty (desktop, mobile, tablet) zapsaly do jednoho řádku desktop. Kde mohla nastat chyba?
Díky
Radek