Tržby padly a my ve SportObchod.cz makáme 24/7, abychom měli za pár měsíců kam chodit do práce.
Sepsal jsem dojmy z prvního týdne závodu s koronavirem. Kdo vede?
Opatření kvůli koronaviru v celé firmě
Kroky, které jsme udělali v rámci celé firmy, popsal Pepa Mech (principál a spoluzakladetel SportObchodu) v článku Jak řídíme firmu v zavirované době.
Tady 4 firemní opatření, která se marketingu nejvíc dotkla:
- home office u všech, kteří můžou
- plošné snížení mzdy
- skoro 100% snížení počtu brigádníků a externistů = zajištění interními lidmi
- maximální tlak na efektivitu nákladů
Koronavirus v marketingu
V neděli 15. března jsem se vrátil z Jeseníku, kde jsme byli od středy s celým marketingovým týmem na interním #mktcampu.
Tam jsme se navzájem učili, makali na úkolech, na které není běžně čas, posilovali tým na výletech a u jídla. Než nám zavřeli hospody.
Byli jsme tak trochu v karanténě, odstíněni od toho, co se děje a stavu ve firmě. Soustředili jsme se na to, co máme v plánu stihnout.
A proč o tom píšu?
Náš #mktcamp měl nejspíš hodně velký vliv na to, jak jsme jako tým fungovali následující týden.. ale o tom později..
Je pondělí ráno.
Tržby padly.
Začíná závod s časem.
Nasávám info a čísla z posledních dní, dáváme poradu vedení, rozdělujeme si úkoly a překopáváme marketingovou taktiku.
Krizová opatření v marketingu za 1. týden
1. Popisky produktů
Stopli jsme všechny brigádníky, kteří dělají popisky a přesunuli na to interní kopíky. Od teď děláme popisky jen v minimálním rozsahu.
Podobně u fotek, jen základ.
2. Měsíc raket má stopku
Stahujeme tradiční akci březen = měsíc raket. Raketové sporty se teď dělat nedají, s tím výrazně klesla poptávka po vybavení.
Větší prostor dostala akce na start běhu. Tady máme štěstí v neštěstí. Akce byla naplánovaná, nachystaná, ale nedokážeme kvůli obecnému poklesu poptávky maximálně využít její potenciál. I když je běh jedním z mála sportů, kterému se můžete dál věnovat.
S krizí se navíc do běhu opřela i konkurence a sází slevy jak Babiš tiskovky.
3. Koronasporty na titulce
Narychlo jsme vytvořili a spustili stránku s individuálními sporty, které můžete v nouzovém stavu dělat. Stránku pouštíme i na titulku SportObchodu.
Cílem landing page je lidi trochu povzbudit, motivovat ke sportu a na jednom místě naservírovat obsah, který aktuálně zůstal zajímavý.
4. Doprava zdarma
Vyššímu konverznímu poměru pomáháme dopravou zdarma.
Snad nám to paní marže teď odpustí.
5. Na sociálních sítích povzbuzujeme a inspirujeme
Na Facebooku a Instagramu podporujeme lidi v bezpečném sportování, v nízkých intenzitách. Ukazujeme jim, že i my v tom dál jedeme.
Akční pobídky jsou spíš jako doplněk a snažíme se je připomínat co nejméně vtíravě.
6. Nový plán mailingu
Jeden z mála „levných“ kanálů, který nám zůstal. Vytvořili jsme nový plán newsletterů založený primárně na obsahu, posílat teď budeme častěji.
Produkty do mailingu běžně skoro nedáváme, teď je v plánu dát tam bestsellery a sdílet aktuální akce, podobně jako na titulce.
7. Tlumíme výrobu obsahu, sponzoring a spolupráce
Dočasně jsme stopli natáčení videí a tlumíme i práce na obsahu. Když už na něčem teď děláme, jsou to už zmíněné individuální sporty.
Zamrazili jsme sponzoringové aktivity a partnerům, se kterými jsme se domlouvali na společné spolupráci, jsme museli napsat, že budeme v námluvách pokračovat, až se situace zlepší.
Teď se prostě bude hodit každá ušetřená koruna.
Opatření v PPC kampaních
O kampaně nám pečuje Proficio. Každý den jsme několikrát v kontaktu a společně řešíme další kroky.
Omezili jsme rozpočty do brandových kampaní, jedeme na maximální efektivitu a neinvestujeme do propagace akčních nabídek, jak bychom to dělali běžně.
Tady pár bodů k opatřením přímo od Proficia
Sledování výsledků kampaní na denní bázi v rámci meziročního srovnání den na den a to primárně:
1. zobrazení reklamy ve vyhledávání –> informace o vývoji trhu
2. cena za proklik –> informace o investicích konkurence a situaci na trhu
3. ceny –> náklady na prokliky v kontextu vygenerovaných tržebZpřísnění podmínek pro bidovací strategie (tROAS a tCPA) v Google Ads, protože ty optimalizují na základě historických dat. S příchodem krize koronaviru naopak konverzní poměr Sportobchodu klesá a je potřeba tento signál kampaním dát k dispozici.
Vyhodnocování výsledků inzerce na úrovni ID produktu, které nejsou bidovány skrz bidovací strategie. Zde je potřeba na denní bázi sledovat výkon reklamních sestav a pracovat s ceny za proklik.
Díky odchodu velkých spendrů z retailu a cestovního ruchu se zlevňuje obsahová síť. Tím se zvyšují dosahy a nejen remarketingové kampaně mohou získávat více prokliků, což vede ke zvýšení investic, ale potenciálně i PNO.
Detailní pravidelná kontrola vyhledávacích dotazů, v kontextu změny nákupního chování je stěžejní zobrazovat reklamy pouze na relevantní dotazy.
Revize textací inzerátů – změna inzerátů, kde se propagovaly kamenné pobočky a úprava na komunikaci dopravy zdarma.
Průběžné vyhodnocování výsledků jednotlivých kategorií e-shopu, aby v kontextu výkyvů prodejů zboží v jednotlivých kategoriích tomu odpovídaly také investice.
Sami se o marketingu v době koronavirové rozepsali na blogu..
Jak funguje marketingový tým na dálku
Celý tým je na home office a veškerou komunikaci jedeme online.
Asi nikoho nepřekvapí, že jsme porady přesunuli na Google Hangouts Meet. To je pro nás největší změna.
Ostatní kanály používáme i běžně, jen je teď mnohem důležitější je používat správně a organizovaně.
Důležité informace sdílíme do Basecampu, aby z toho něco měli i naši následovníci 😉 Zbytek jde přes e-mail.
Rychlá komunikace běží chatem na Hangoutu. Tam probíhá domluva, kdo s čím pomůže a sem tam nějaké řeči na odlehčení – kdo má kolik toaleťáku, recepty Ládi Hrušky apod.
Musíme taky všichni zůstat v pohodě psychicky 😉
Poznatky z prvního týdne práce v krizovém stavu
Máme za sebou první intenzivní týden v nouzovém stavu.
Všichni teď makáme na 150 %. Jsme efektivnější, víc si pomáháme a reagujeme rychleji. Přitom za menší odměnu.
To tempo asi nevydržíme dlouho, pohání nás adrenalin. Ve čtvrtek odpoledne mi to už hlava nebrala a v sobotu jsem musel od počítače vypnout a dobít baterky.
Tento krizový stav ale odkrývá náš potenciál efektivity, ze kterého bychom se měli poučit a zkusit ho zapracovat do běžného režimu.
Jak?
To teď ještě nevím, napadá mě:
- home office týdny celého týmu
- víc jezdit na akce podobné #mktcampu
- běžnou operativu někdy odložit a makat na jedné věci intenzivně jako tým
- rychleji reagovat na aktuální dění
Tady se vrátím ke slibovanému #mktcampu a jeho vlivu. Myslím si, že kdybychom na něm nebyli, nefungujeme tento týden tak týmově a s takovým nasazením. Potvrdili mi to i další z týmu 😉
Nevědomky jsme tam najeli na plné pracovní tempo, v netradičním prostředí, společně řešili zadané úkoly pod tlakem času a dávali si zpětnou vazbu.
Generálka na těžký týden, jak má být.
Co se nám díky krizi povedlo
Je to jako ve sportu. Prohry, chyby a špatné výsledky vás většinou posunou víc než vítězná vlna.
Každá krize vás líp připraví na tu další. A ona vždycky přijde.
Tady je pár pozitiv, která nám zatím krize přinesla.
1. Nová sekce pro děti
Spustili jsme novou dětskou sekci. Odkládali jsme ji od listopadu.
Není to tím, že bychom na to měli teď víc času, ale děti jsou doma s rodiči, možná se víc nudí, takže chceme využít zvýšené poptávky po dětském sportovním vybavení.
Obchodní tým zařazuje do nabídky nové produkty, po kterých by teď mohl být hlad. Bleskurychle zalistováváme i značku sportovní výživy GU (Běžci jistě znají. Matěji, díky za tip).
2. Priorita = fakt priorita
Lépe pracujeme s důležitostí úkolů. Priorita je dnes opravdu priorita a banality jdou stranou.
Víc si taky dupneme v tom, co chceme komunikovat a proč. Nebojíme se odpálkovat někoho s podřadným požadavkem.
3. Videohovory v praxi
Konečně jsme pořádně otestovali videohovory a porady na dálku.
Je mazec, jak ty technologie dnes jednoduše fungují. Stačí mobil, sluchátka a internet.
Hlavně jsme se s tím naučili rychle pracovat. Každý call už nevypadá jako v těch vtipných videích 😉
4. Celá firma se zapojila do rouškové výzvy
Lidi z firmy víc spolupracují a posílají třeba sportovní fotky v rouškách.
Jindy jsme rádi tak za 2 fotky a ještě si vyslechneme, co to ten marketing zase vymýšlí za číčoviny.
Teď v tom jedeme společně.
5. Autentičtější Facebook a Instagram
Na sociálních sítích děláme obsah, který lidi víc baví – je autentičtější a méně prodejní.
Souvisí hodně s předchozím bodem, díky fotkám kolegů, máme co sdílet.
Mrk: SportObchodí Instagram a Facebook.
6. Nastav si den podle sebe
Díky dlouhému home officu máme větší volnost poskládat si den podle svého.
Někdo raději pracuje brzo ráno, někdo večer a někdo si rád rozloží den na 2 pracovní bloky, jako já, s delší pauzou na šlofíka, sport, playstation, nákup.
Co v krizi drhne
Z týmového hlediska nám krize ukazuje spíš pozitivní věci. Pojďme si ale ukázat i na negativa:
1. Domácí pracovní vybavení
Každý doma nemá akceschopný notebook nebo solidní stolní počítač jako v kanceláři.
Psaní a základní věci všichni zvládáme, ale jak dojde na grafiku nebo video, nejsme všichni vybaveni.
2. Nemáme kapacity na obsah
Externisti a brigádníci jsou odstřižení, interní kopíci makají na popiscích a my teď nemáme kapacity na tvorbu kvalitního obsahu.
Obsahu, na kterém si tolik zakládáme. A troufnu si tvrdit, že ho často děláme lépe než konkurence.
Mrk: YouTube kanál, Blog Šatna
3. Jak udržet nasazené tempo
Jak už jsem psal, ve čtvrtek přišla první krize z nasazeného tempa, podobně to měli i další.
Z toho se teď musíme poučit. Držme tempo, ale nezapomínejme vypnout, odpočinout si.
Poděkování: Robe, Aničko, Marťo, díky za tipy na pozitiva a negativa..
Společně to zvládneme ✌️
Tento týden jsme museli udělat hodně těžkých rozhodnutí, hodně rychlých rozhodnutí a oznámit hodně nepříjemných zpráv.
V závodě s koronavirem jsme zatím spíš jen dotahovali jeho bleskový start, ale dnes vidím, že jsme srovnaní. Kdo z nás proběhne cílem jako vítěz, rozhodnou příští týdny a měsíce.
Měli jsme formu i natrénováno, teď to jen prodat.
Jsem optimista a věřím, že koronavirus porazíme.
Bude to o prsa keňské běžkyně, s rozbitým kolenem, puchýři na patách a dehydrovaní, ale vyhrajeme.
Společně to zvládneme ✌️
Odkazy k tématu:
- Pepa Mech o řízení Sportobchodu v zavirované době
- Proficio: Online marketing v době koronavirové
- Karel Pařízek: Brand v době krize
- Pomoc podnikatelům od Seznamu
- Co dělat v době Koronaviru? solidní seznam odkazů
- Pavel Minář rozjel videonávody na G Suite
- Tech Handbook
- Online kurzy zdarma
- Ekonomický dashboard od skupiny COVID19CZ
- Ondra Ilinčev: Jak přežít (a vydělat na) krizi
Je vidět, že ve SportObchod.cz máte komplexně zmáknuté strategické vedení firmy, zkušené zaměstnance a příjemnou sportovní atmošku.
Zvládnete to, věřím vám!
Děkuji za užitečný článek.
Ahoj Adame, super clanek jako vzdy.
Nemel bys tip na aplikaci na trackovani prace v home
office? Idealne pro novacky nebo brigadniky, kterym nelze uplne verit a program by opravdu pohlidal na cem konkretne pracuji.
Dekuji
Tom
Ahoj Tome,
díky. Používáme Toggl, ale je to právě založené na důvěře 😉
Adam
Merte vysledky za cas, ne cas. Nevim co ti brigadnici delaji u Vas, ale vetsinou je to rutinni prace u které se da v prumeru zmerit kolik zabere casu. Cili kouknout ze za tyden odpracoval 20 hodin a udelal 39 ukolu, jehoz prumerne trvani je pul hodiny. Vse ok. Pravdepodobne makal.
A na mereni casu je super Toggl, jak psal Adam.