Jak v marketingu SportObchod.cz závodíme s koronavirem

Tržby padly a my ve SportObchod.cz makáme 24/7, abychom měli za pár měsíců kam chodit do práce.

Sepsal jsem dojmy z prvního týdne závodu s koronavirem. Kdo vede?

Opatření kvůli koronaviru v celé firmě

Kroky, které jsme udělali v rámci celé firmy, popsal Pepa Mech (principál a spoluzakladetel SportObchodu) v článku Jak řídíme firmu v zavirované době.

Tady 4 firemní opatření, která se marketingu nejvíc dotkla:

  • home office u všech, kteří můžou
  • plošné snížení mzdy
  • skoro 100% snížení počtu brigádníků a externistů = zajištění interními lidmi
  • maximální tlak na efektivitu nákladů

Další opatření v článku

Koronavirus v marketingu

V neděli 15. března jsem se vrátil z Jeseníku, kde jsme byli od středy s celým marketingovým týmem na interním #mktcampu.

Tam jsme se navzájem učili, makali na úkolech, na které není běžně čas, posilovali tým na výletech a u jídla. Než nám zavřeli hospody.

#mktcamp Jeseník

#mktcamp v Jeseníku, tady je na nás koronavirus krátký

Byli jsme tak trochu v karanténě, odstíněni od toho, co se děje a stavu ve firmě. Soustředili jsme se na to, co máme v plánu stihnout.

A proč o tom píšu?

Náš #mktcamp měl nejspíš hodně velký vliv na to, jak jsme jako tým fungovali následující týden.. ale o tom později..

Je pondělí ráno.

Tržby padly.

Začíná závod s časem.

Nasávám info a čísla z posledních dní, dáváme poradu vedení, rozdělujeme si úkoly a překopáváme marketingovou taktiku.

Krizová opatření v marketingu za 1. týden

1. Popisky produktů

Stopli jsme všechny brigádníky, kteří dělají popisky a přesunuli na to interní kopíky. Od teď děláme popisky jen v minimálním rozsahu.

Podobně u fotek, jen základ.

2. Měsíc raket má stopku

Stahujeme tradiční akci březen = měsíc raket. Raketové sporty se teď dělat nedají, s tím výrazně klesla poptávka po vybavení.

Větší prostor dostala akce na start běhu. Tady máme štěstí v neštěstí. Akce byla naplánovaná, nachystaná, ale nedokážeme kvůli obecnému poklesu poptávky maximálně využít její potenciál. I když je běh jedním z mála sportů, kterému se můžete dál věnovat.

S krizí se navíc do běhu opřela i konkurence a sází slevy jak Babiš tiskovky.

3. Koronasporty na titulce

Narychlo jsme vytvořili a spustili stránku s individuálními sporty, které můžete v nouzovém stavu dělat. Stránku pouštíme i na titulku SportObchodu.

Cílem landing page je lidi trochu povzbudit, motivovat ke sportu a na jednom místě naservírovat obsah, který aktuálně zůstal zajímavý.

Náhled titulní stránky SportObchodu

Aktuální náhled skoro celé titulky. Šak mrkněte sami 🙂

4. Doprava zdarma

Vyššímu konverznímu poměru pomáháme dopravou zdarma.

Snad nám to paní marže teď odpustí.

5. Na sociálních sítích povzbuzujeme a inspirujeme

Na Facebooku a Instagramu podporujeme lidi v bezpečném sportování, v nízkých intenzitách. Ukazujeme jim, že i my v tom dál jedeme.

Akční pobídky jsou spíš jako doplněk a snažíme se je připomínat co nejméně vtíravě.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Naši běžci se v těžké době chrání, ale na svůj sport nezanevřeli. 💪 Buď jako běžci ze stáje #sportobchodcz, běhej i v době koronakrize, ale opatrně. 😷 #jsmevtomspolu ✌️ . ⚠️ Co dodržovat při běhu v době koronakrize: . 💬 Neběhejte víc, než jste zvyklí. Přetrénování oslabí vaši imunitu. 💬 Běhejte s rouškou přes obličej. 😷 Pokud nemáte roušku, nasaďte si šálu 🧣, šátek nebo alespoň nákrčník. #rouškyvšem 💬 Neběhejte na místa s větší koncentrací lidí. 🚶‍♂️🚶🚶‍♀️🚶‍♀️ 💬 Dodržujte asi 2m rozestupy. 🌲🌲🏃🌳🌳🏃‍♀️🌳🌲 Nezávodíte, čistíte si hlavu, takže nemusíte předběhnout všechny běžce, které na trase potkáte. 💬 Neběhejte ve skupinách. Pokud k běhu parťáka potřebujete, vytáhněte někoho z rodiny, se kterou žijete pod jednou střechou. 👫 💬 Ničeho se při běhu nedotýkejte. Pokud se dotknout musíte, nesahejte si na obličej. 💬 Jakmile doběhnete, vydezinfikujte si ruce – dezinfekcí, nebo alespoň mýdlem. 🧼 Vyběhněte alespoň na chvíli a udržte si zdravý rozum. 🙌 Pokud by vám něco chybělo, najdete to u nás s kódem 321RUN o 15 % levněji. #SpolečněToZvládneme 🙏 #running #beh

Příspěvek sdílený SportObchod.cz (@sportobchod.cz),

6. Nový plán mailingu

Jeden z mála „levných“ kanálů, který nám zůstal. Vytvořili jsme nový plán newsletterů založený primárně na obsahu, posílat teď budeme častěji.

Produkty do mailingu běžně skoro nedáváme, teď je v plánu dát tam bestsellery a sdílet aktuální akce, podobně jako na titulce.

7. Tlumíme výrobu obsahu, sponzoring a spolupráce

Dočasně jsme stopli natáčení videí a tlumíme i práce na obsahu. Když už na něčem teď děláme, jsou to už zmíněné individuální sporty.

Zamrazili jsme sponzoringové aktivity a partnerům, se kterými jsme se domlouvali na společné spolupráci, jsme museli napsat, že budeme v námluvách pokračovat, až se situace zlepší.

Teď se prostě bude hodit každá ušetřená koruna.

Opatření v PPC kampaních

O kampaně nám pečuje Proficio. Každý den jsme několikrát v kontaktu a společně řešíme další kroky.

Omezili jsme rozpočty do brandových kampaní, jedeme na maximální efektivitu a neinvestujeme do propagace akčních nabídek, jak bychom to dělali běžně.

Tady pár bodů k opatřením přímo od Proficia

Sledování výsledků kampaní na denní bázi v rámci meziročního srovnání den na den a to primárně:
1. zobrazení reklamy ve vyhledávání –> informace o vývoji trhu
2. cena za proklik –> informace o investicích konkurence a situaci na trhu
3. ceny –> náklady na prokliky v kontextu vygenerovaných tržeb

Zpřísnění podmínek pro bidovací strategie (tROAS a tCPA) v Google Ads, protože ty optimalizují na základě historických dat. S příchodem krize koronaviru naopak konverzní poměr Sportobchodu klesá a je potřeba tento signál kampaním dát k dispozici.

Vyhodnocování výsledků inzerce na úrovni ID produktu, které nejsou bidovány skrz bidovací strategie. Zde je potřeba na denní bázi sledovat výkon reklamních sestav a pracovat s ceny za proklik.

Díky odchodu velkých spendrů z retailu a cestovního ruchu se zlevňuje obsahová síť. Tím se zvyšují dosahy a nejen remarketingové kampaně mohou získávat více prokliků, což vede ke zvýšení investic, ale potenciálně i PNO.

Detailní pravidelná kontrola vyhledávacích dotazů, v kontextu změny nákupního chování je stěžejní zobrazovat reklamy pouze na relevantní dotazy.

Revize textací inzerátů – změna inzerátů, kde se propagovaly kamenné pobočky a úprava na komunikaci dopravy zdarma.

Průběžné vyhodnocování výsledků jednotlivých kategorií e-shopu, aby v kontextu výkyvů prodejů zboží v jednotlivých kategoriích tomu odpovídaly také investice.

Sami se o marketingu v době koronavirové rozepsali na blogu..

Jak funguje marketingový tým na dálku

Celý tým je na home office a veškerou komunikaci jedeme online.

Asi nikoho nepřekvapí, že jsme porady přesunuli na Google Hangouts Meet. To je pro nás největší změna.

Ostatní kanály používáme i běžně, jen je teď mnohem důležitější je používat správně a organizovaně.

Důležité informace sdílíme do Basecampu, aby z toho něco měli i naši následovníci 😉 Zbytek jde přes e-mail.

Rychlá komunikace běží chatem na Hangoutu. Tam probíhá domluva, kdo s čím pomůže a sem tam nějaké řeči na odlehčení – kdo má kolik toaleťáku, recepty Ládi Hrušky apod.

Musíme taky všichni zůstat v pohodě psychicky 😉

Kuchařka Ládi Hrušky

Těžká doba si vyžádala i nerozvážná rozhodnutí. (foto z týmového chatu)

Poznatky z prvního týdne práce v krizovém stavu

Máme za sebou první intenzivní týden v nouzovém stavu.

Všichni teď makáme na 150 %. Jsme efektivnější, víc si pomáháme a reagujeme rychleji. Přitom za menší odměnu.

To tempo asi nevydržíme dlouho, pohání nás adrenalin. Ve čtvrtek odpoledne mi to už hlava nebrala a v sobotu jsem musel od počítače vypnout a dobít baterky.

Tento krizový stav ale odkrývá náš potenciál efektivity, ze kterého bychom se měli poučit a zkusit ho zapracovat do běžného režimu.

Jak?

To teď ještě nevím, napadá mě:

  • home office týdny celého týmu
  • víc jezdit na akce podobné #mktcampu
  • běžnou operativu někdy odložit a makat na jedné věci intenzivně jako tým
  • rychleji reagovat na aktuální dění

Tady se vrátím ke slibovanému #mktcampu a jeho vlivu. Myslím si, že kdybychom na něm nebyli, nefungujeme tento týden tak týmově a s takovým nasazením. Potvrdili mi to i další z týmu 😉

Nevědomky jsme tam najeli na plné pracovní tempo, v netradičním prostředí, společně řešili zadané úkoly pod tlakem času a dávali si zpětnou vazbu.

Generálka na těžký týden, jak má být.

Co se nám díky krizi povedlo

Je to jako ve sportu. Prohry, chyby a špatné výsledky vás většinou posunou víc než vítězná vlna.

Každá krize vás líp připraví na tu další. A ona vždycky přijde.

Tady je pár pozitiv, která nám zatím krize přinesla.

1. Nová sekce pro děti

Spustili jsme novou dětskou sekci. Odkládali jsme ji od listopadu.

Medvídek - ikonka dětské sekce

Není to tím, že bychom na to měli teď víc času, ale děti jsou doma s rodiči, možná se víc nudí, takže chceme využít zvýšené poptávky po dětském sportovním vybavení.

Obchodní tým zařazuje do nabídky nové produkty, po kterých by teď mohl být hlad. Bleskurychle zalistováváme i značku sportovní výživy GU (Běžci jistě znají. Matěji, díky za tip).

2. Priorita = fakt priorita

Lépe pracujeme s důležitostí úkolů. Priorita je dnes opravdu priorita a banality jdou stranou.

Víc si taky dupneme v tom, co chceme komunikovat a proč. Nebojíme se odpálkovat někoho s podřadným požadavkem.

3. Videohovory v praxi

Konečně jsme pořádně otestovali videohovory a porady na dálku.

Je mazec, jak ty technologie dnes jednoduše fungují. Stačí mobil, sluchátka a internet.

Hlavně jsme se s tím naučili rychle pracovat. Každý call už nevypadá jako v těch vtipných videích 😉

4. Celá firma se zapojila do rouškové výzvy

Lidi z firmy víc spolupracují a posílají třeba sportovní fotky v rouškách.

Jindy jsme rádi tak za 2 fotky a ještě si vyslechneme, co to ten marketing zase vymýšlí za číčoviny.

Teď v tom jedeme společně.

fotky zaměstnanců v rouškách při sportu

Tohle teď máme jako thumbnail obrázek na titulce.

5. Autentičtější Facebook a Instagram

Na sociálních sítích děláme obsah, který lidi víc baví – je autentičtější a méně prodejní.

Souvisí hodně s předchozím bodem, díky fotkám kolegů, máme co sdílet.

Mrk: SportObchodí Instagram a Facebook.

6. Nastav si den podle sebe

Díky dlouhému home officu máme větší volnost poskládat si den podle svého.

Někdo raději pracuje brzo ráno, někdo večer a někdo si rád rozloží den na 2 pracovní bloky, jako já, s delší pauzou na šlofíka, sport, playstation, nákup.

Co v krizi drhne

Z týmového hlediska nám krize ukazuje spíš pozitivní věci. Pojďme si ale ukázat i na negativa:

1. Domácí pracovní vybavení

Každý doma nemá akceschopný notebook nebo solidní stolní počítač jako v kanceláři.

Psaní a základní věci všichni zvládáme, ale jak dojde na grafiku nebo video, nejsme všichni vybaveni.

2. Nemáme kapacity na obsah

Externisti a brigádníci jsou odstřižení, interní kopíci makají na popiscích a my teď nemáme kapacity na tvorbu kvalitního obsahu.

Obsahu, na kterém si tolik zakládáme. A troufnu si tvrdit, že ho často děláme lépe než konkurence.

Mrk: YouTube kanál, Blog Šatna

3. Jak udržet nasazené tempo

Jak už jsem psal, ve čtvrtek přišla první krize z nasazeného tempa, podobně to měli i další.

Z toho se teď musíme poučit. Držme tempo, ale nezapomínejme vypnout, odpočinout si.

Poděkování: Robe, Aničko, Marťo, díky za tipy na pozitiva a negativa..

Společně to zvládneme ✌️

Tento týden jsme museli udělat hodně těžkých rozhodnutí, hodně rychlých rozhodnutí a oznámit hodně nepříjemných zpráv.

V závodě s koronavirem jsme zatím spíš jen dotahovali jeho bleskový start, ale dnes vidím, že jsme srovnaní. Kdo z nás proběhne cílem jako vítěz, rozhodnou příští týdny a měsíce.

Měli jsme formu i natrénováno, teď to jen prodat.

Jsem optimista a věřím, že koronavirus porazíme.

Bude to o prsa keňské běžkyně, s rozbitým kolenem, puchýři na patách a dehydrovaní, ale vyhrajeme.

Společně to zvládneme ✌️

Logo SportObchod.cz s rouškou

Odkazy k tématu:

 

Označeno s: ,
Označeno v Marketing, Novinky
4 komentáře “Jak v marketingu SportObchod.cz závodíme s koronavirem
  1. Karel Hanousek, konzultant internetového marketingu pro e-shopy napsal:

    Je vidět, že ve SportObchod.cz máte komplexně zmáknuté strategické vedení firmy, zkušené zaměstnance a příjemnou sportovní atmošku.

    Zvládnete to, věřím vám!

    Děkuji za užitečný článek.

  2. Tomas napsal:

    Ahoj Adame, super clanek jako vzdy.

    Nemel bys tip na aplikaci na trackovani prace v home
    office? Idealne pro novacky nebo brigadniky, kterym nelze uplne verit a program by opravdu pohlidal na cem konkretne pracuji.

    Dekuji

    Tom

    • Adam Jurák napsal:

      Ahoj Tome,

      díky. Používáme Toggl, ale je to právě založené na důvěře 😉

      Adam

    • Karel napsal:

      Merte vysledky za cas, ne cas. Nevim co ti brigadnici delaji u Vas, ale vetsinou je to rutinni prace u které se da v prumeru zmerit kolik zabere casu. Cili kouknout ze za tyden odpracoval 20 hodin a udelal 39 ukolu, jehoz prumerne trvani je pul hodiny. Vse ok. Pravdepodobne makal.
      A na mereni casu je super Toggl, jak psal Adam.

1 Pings/Trackbacks pro "Jak v marketingu SportObchod.cz závodíme s koronavirem"
  1. […] Jak v marketingu SportObchod.cz závodíme s koronavirem  […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*