9 tipů pro lepší analytiku

Následujících 9 tipů vzniklo pro mou přednášku pro JsmeMarketing v Olomouci 2. dubna 2013. Mimo to jsem povídal o problémech, se kterými jsem se za necelé tři roky používání Google Analytics ve SportObchodu setkal.

Prezentaci z přednášky najdete na konci článku.

1. Používejte UTM parametry

Snažte se značit kampaně, bannery, newslettery a zkrátka odkazy, přes které na web posíláte návštěvy. Ale pozor, značte je správně a rozumně.

Naučte se odkazům přiřazovat správně zdroj, médium a kampaň tak, abyste si práci v GA ulehčili. Špatné označení může být někdy horší, než žádné označení.

Se správným označením vám pomůže Nástroj pro tvorbu adres URL přímo od Googlu, kde jsou i příklady UTM parametrů a další nápověda.

Pokud používáte prohlížeč Chrome, zkuste rozšíření Google Analytics URL Builder. V něm UTM parametry buď zadáte nebo vyberete z uložených. Pak stačí jen na stránce jeden klik, vyplnit název kampaně a máte hotový odkaz. Navíc se dá napojit na zkracovač bit.ly a sám tak generuje krátký odkaz.

Já toto rozšíření používám například na značení příspěvků na Facebooku.

2. Mrkněte sem tam do real-time

Přehled návštěvnosti v reálném čase jsou takovou hračkou pro ty, co rádi sledují, jak právě sdílený odkaz či spuštěná kampaň fungují.

Google se ale snaží tento přehled neustále vylepšovat a třeba na apríla dokáže i pobavit.

ga-april

1. dubna 2013 měly všechny weby v real-time přehledu 41 návštěv z Mezinárodní vesmírné stanice

3. Přidávejte poznámky do GA

Přidávání poznámek a značení anomálií vám v budoucnu hodně práce ušetří. Vzpomenete si, co se na webu dělo před pár měsíci či roky a proč máte v grafu nějaký výkyv? Já teda v mnoha případech ne, takže stačí jen rozbalit poznámky a jsem doma.

Ulehčíte práci také kolegům, kteří budou data analyzovat buď po vás nebo těm, co historii webu detailně neznají – typicky najaté agentury či konzultanti.

Doporučuju značit si akce, velké změny na webu, chyby měření, nestandardní objednávky či změny v algoritmech vyhledávačů.

Se změnami ve vyhledávačích vám pomůže také další rozšíření do Chromu Chartelligence, o kterém teď psal na svém blogu Martin Šimko a zaevidoval úpravy v algoritmu Seznamu.

poznamky

Přidávejte poznámky do Google Analytics

4. Vyzkoušejte Excellent Analytics

Excellent Analytics je plugin pro Excel, který umí data z GA do Excelu na pár kliknutí dostat. Vyberete si profil, dimenze, metriky, nastavíte filtry, období a už se to sype. Ideální například pro pravidelné měsíční reporty, kdy stačí pouze dotaz obnovit.

Já na EA nejvíc oceňuju možnost vytáhnout data z GA po měsících najednou třeba za celý rok. U e-commerce je velice praktické také získání dat po kategoriích produktů, pokud je do GA posíláte.

Umí to také načítat vlastní pokročilé segmenty uložené v GA a použít je.

Pokud překonáte prvních pár pokusů, než si na nepříliš uživatelsky přívětivé prostředí zvyknete a vydržíte, stanou se pro vás Excellent Analytics mocným nástrojem k nezaplacení.

 5. Nasaďte Universal Analytics

Google nedávno spustil beta verzi nových Universal Analytics. Nasaďte si je na web paralelně se stávajícím kódem. Nové UA sbírají data z pohledu cookies trošku jinak, takže se vzájemně bít nebudou.

A proč to dělat? Pro UA je potřeba založit nový účet a jednou na UA stejně přejdete, tak proč už nemít data v historii odteď 😉

Více se o UA dočtete například v nápovědě Googlu nebo si udělejte 80 minut čas a pusťte webinář Honzy Tichého.

Universal-Analytics

Nasaďte si na web Universal Analytics

6. Využijte Google Tag Manager

Nasazení nových UA je dobré spojit s využitím Google Tag Manageru. To je nástroj na správu různých měřících kódů na jednom místě.

Na web si dáte jednorázově univerzální GTM kód a všechny vaše další měřící kódy už můžete spravovat přímo v něm. Ať jsou to kódy GA a UA, zbožových vyhledávačů, nástrojů na click/heat mapy, remarketing kódy či nějaké vlastní.

Lehce tím ušetříte minimálně na komunikaci s vývojářem.

Další info přímo na webu GTM nebo na blogu dobrého webu, kde je plno dalších odkazů, A jestli to berete vážně, zkuste 9. května další webinář Honzy Tichého o Google Tag Manageru.

7. Jděte na školení Google Analytics

Mně v této oblasti nejvíc posunula a inspirovala školení. Během jednoho dne jsem načerpal víc, než za desítky hodin samostudia.

Na školení Google Analytics vřele doporučuju podle mě 2 největší esa na GA u nás – Pavla Jaška z dobrého webu a Honzu Tichého z Media. Chybu neuděláte ani se školením od H1.

Odkazy: Školení dobrého webu | Školení Medio akademie

A pokud se vám za školení nechce platit, sledujte lidi z oboru třeba na twitteru, zajděte na přednášku, pusťte si záznam nebo zkuste webinář.

8. Hotové dashboardy

Někdo to rád na dashboardu. Koláče, tabulky, grafy a tak. Dashboardy si nemusíte vymýšlet sami, zkuste se podívat po těch, co už jsou hotové.

Na pár kliknutí je dostanete do svých Analytics a dál si je upravíte dle libosti.

Na Dashboard Junkie najdete přehledy rozdělené podle profesí a na Custom Report Sharing for GA dashboardy od ostatních uživatelů, kde můžete sdílet i ty své.

Sales-cockpit-dashboard

Dashboard pro e-shop

9. Rozšíření na kontrolu GA kódu

Sem tam si nejsem jistý správným nasazením kódu, nebo mě zajímá, jaký měřící kód je na daném webu.

Abych to nemusel hledat, používám Tag Assistant (rozšíření do Chrome). Na první pohled vidím, zda je kód nasazený správně a na kliknutí další detaily.

tag-assistant

Proklepnutí měřících kódů na SportObchodu

Věřím, že jsem vás svými tipy inspiroval, některé si vyzkoušíte a ulehčíte si práci při vyhodnocování dat z Google Analytics.

Máte nějaké další tipy? Piště klidně do komentářů..

Na závěr slajdy ze zmíněné přednášky:

 

Označeno s:
Označeno v Marketing, Novinky
3 komentáře “9 tipů pro lepší analytiku
  1. PedroCZ napsal:

    Pěkný článek, jen bych doplnil 2 věci:

    – Excellent Analytics má poměrně zásadní omezení na rozsahlejší analýzy – limit 10,000 řádků (dá se sice obejít, ale je to „práce“ navíc, která je dost úmorná pro cokoliv „většího“), a pak především SAMPLING dat. NEXT! Analytics či Analytics Canvas jsou nástroje, které jdou o něco dále a taky doporučuji si s nimi alespoň pohrát v rámci trialu.

    – v Chrome používat GA Debugger, který už funguje i s GTM. Nahrazuje měřící kódy GA za jejich debug verze, která usnadňuje vychytání much v měření. A je to IMHO nejpohodlnější způsob, kterak získat jinak zcela chybějící chybové hlášky odesílaných požadavků (například na limit odesílání eventů apod.).

    • Adam Jurák napsal:

      Díky za doplnění. Jinak omezení na 10 000 řádků u EA myslím není u placené verze..

      • PedroCZ napsal:

        Ano, je to tak — limit není u placené verze. Tam už bych ale spíše rovnou doporučit Next! Analytics, které jsou o něco málo dražší a řeší i (byť omezeně) ten sampling.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*