Jak nám nesou zbožáky a proč?

V poslední době jsem se u nás ve SportObchodu hodně věnoval zbožovým srovnávačům a chci se podělit o zajímavá čísla. Rád bych si je srovnal s těmi vašimi.

Na blogu Besteta jsem viděl data z 15 e-shopů a vliv zbožových vyhledávačů na jejich návštěvy, objednávky a tržby. Přišlo mi, že se od našich čísel výrazně liší, tak je teď porovnám.

Jak jsou na tom zbožáky u SportObchod.cz?

Stejně jako Vláďa Přichystal, jsem získal data z Google Analytics za období leden až březen 2013.

Srovnávám podíl Heureky, Zboží.cz a ostatních vyhledávačů (zde zařazeny i satelity Heureky) vzhledem k celkovým číslům na SportObchod.cz.

Podíl návštěv, objednávek a tržeb 15 e-shopů z analýzy

Graf ukazuje, že u těchto e-shopů tvoří zbožové vyhledávače významný podíl na tržbách, celých 39 %. Z celkových návštěv pak ukrajují 23 %.

Podíl návštěv, objednávek a tržeb zbožových vyhledávačů na SportObchod.cz

podil-zbozaku-so

Podíl zbožáků na SportObchod.cz

 

U nás je situace výrazně odlišná. Zbožáky se na celkových tržbách podílejí pouze ze 14 %, v počtech objednávek to je necelých 12 % a návštěvnost dělá cca 6,5 %.

Co z obou grafů mimo jiné vyplývá? Zbožáky mají na e-shopu výrazně vyšší konverzní poměr než ostatní kanály.

Heureka vs. Zboží.cz

Pro větší přehlednost doplním i poměr počtů návštěv a obratů z Heureky, Zboží.cz a ostatních srovnávačů.

V našem případě Heureka tak výrazně nedrtí Zboží.cz a obratově ukrajuje 52 % zbožáků oproti 42 % Zboží.cz. Ostatní srovnávače dělají 6 %.

Podíl obratů a návštěv Heureky a Zboží.cz

Podíl obratů a návštěv Heureky a Zboží.cz

Proč se čísla tolik liší?

Na první pohled je zřejmé, že zbožové vyhledávače hrají u měřených 15 e-shopů výrazně odlišnou roli, než na SportObchodu. Napadlo mě několik důvodů, proč by tomu tak mohlo být.

1. Výrazně jiný obor

Analyzovaných 15 e-shopů nebylo zveřejněno, takže se jen domnívám, že má vliv jiný obor. Zřejmě obor, ve kterém lidi hodně využívají zbožové vyhledávače. Napadá mě tedy třeba elektro a bílé zboží?

2. Různá úroveň optimalizace XML feedů

Možná je na vině XML feed, jeho optimalizace a spárovanost produktů. Jenže, na SportObchodu se optimalizaci a párování produktů dlouho věnujeme. Nevěřím tedy, že by byl u ostatních o tolik lepší feed, pokud vůbec.

3. Bidding na zbožácích

Je možné, že patnáctka mnohem více využívá biddingu na zbožácích a díky vyšším cenám za proklik vodí i více zákazníků. Jaké jsou pak ale náklady na konverzi?

Opět jen spekulace a můj názor, že biddingem to také nebude.

4. Optimalizace ostatních kanálů

Dlouho se ve spolupráci s předními agenturami věnujeme vylepšování webu a ostatních kanálů, ze kterých vodíme návštěvnost. Výrazně tak podílu zbožáků ubírají PPC, přímé návštěvy, přirozené výsledky vyhledávání a odkazující stránky či naše newslettery a síla brandu.

Kdybych měl tedy vsadit výplatu, dám ji na to, že jsme ve srovnání s 15 e-shopy silnější na ostatních frontách.

A říkám si, možná je to dobře, třeba i kvůli Heureka Košíku.

Podělte se o svá data

Jak jsou na tom zbožáky u vás na e-shopu, podělíte se o čísla a srovnání?

Zajímají mě i další důvody, proč se čísla tolik liší. Jestli vás něco napadne, piště do komentářů.

 

Označeno s: ,
Označeno v Marketing, Novinky
6 komentářů “Jak nám nesou zbožáky a proč?
  1. Vít Reisiegel napsal:

    Zdravím Adame,
    sice jsem neporovnával jako ty ale tvé domněnky mě nenechaly chladným. Já jsem se asi před měsícem zaobíral proč nám na eshop s povlečením chodí tak málo lidí ze zbožových srovnávačů a asi jsem dospěl k názoru, že asi jde o jiný obor než u ostatních. A sice porovnával jsem období placených prokliků na Heureka.cz s obdobím neplacených. A zjistil že rozdíl není skoro žádný jak to? Ponořil jsem se tedy do hloubky a mimo to že nepoužíváme EAN kódy tak xml feed máme zoptimalizovaný celkem dobře nenašel jsem žádné chyby, které by napovídaly tomu, že by bylo někde něco špatně. Je pravda, že pokud porovnám konverzní poměr při placeném módu pak je cca o 0,5% vyšší, jen s tím rozdílem, že ve finální částce náklady/výnosy se to neliší. Největší konverzní poměr máme z fulltextu.

  2. Michal Janík napsal:

    Článek mi přijde super Adame. Hlavně kvůli procesu, kterým vznikal –> utřídit data a myšlenky je důležité. Za Láďu mluvit nemohu, nicméně za sebe bych vsadil především na _obor_ a _sílu značky_. Tu má SportObchod.cz parádní.

  3. Adame, kdybych měl vsadit tvoji výplatu, taky ji dám na to, že jste ve srovnání s 15 e-shopy silnější na ostatních frontách. 😉 Malinko tuším, jak na marketingu makáte a že nemáte problémy připravit dobře feedy pro zbožáky. Pro nás jako agenturu je optimalizace pro zbožáky mnohem jednodušší, než optimalizace dalších kanálů, protože se o ni můžeme prakticky komplet postarat sami.

  4. Chodelka Peter napsal:

    Pekné zhrnutie. Rád by som sa opýtal, ktoré „zbožáky“ sa radia medzi ostatné? Tých 7% je celkom dosť v porovnaní s grafom na blogu Besteto.cz (0-1%).

    • Adam Jurák napsal:

      V ostatních jsou satelity Heureky – nejlepsiceny.cz, srovnanicen.cz, seznamzbozi.cz. Dál srovname.cz, hledejceny.cz, hyperzbozi.cz, nejdislevu.cz a ještě pár dalších, které vodí jednotky návštěv.

  5. Vašek napsal:

    Od jara uvažuji nad svým eshopem, byl by to první počin tímto směrem, ale čím více hledám, čtu, přemýšlím, tak tím víc se beru k názoru, že spustit shop není žádná sranda. A to ani když člověk rozumí svému zboží.

4 Pings/Trackbacks pro "Jak nám nesou zbožáky a proč?"
  1. […] Adam Jurák: Jak nám nesou zbožáky […]

  2. […] červnu jsem srovnával podíl zbožáků za první kvartál 2013. Teď jsem se k číslům vrátil a vyhodnotil jednotlivé kvartály loňského […]

  3. […] Adam Jurák: Jak nám nesou zbožáky a proč? […]

  4. […] Adam Jurák: Jak nám nesou zbožáky a proč? […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*