Měsíční KPI report pro e-shop

Stáhněte si KPI report pro Excel, doplňte vlastní data, porovnávejte měsíce a sledujte vývoj zdrojů návštěvností za posledních 24 měsíců.

Na všechno Google Analytics nestačí, tak na měsíční vyhodnocování používám Excel, do kterého pouze nahraju data z GA. Pak už stačí jen zkoumat grafy a tabulky.

Report je přizpůsobený pro SportObchod.cz, ale věřím, že půjde lehce použít i pro jiné e-shopy.

Vytvoření nového měsíčního reportu i s nacucáním dat z GA a nákladů ze všech systémů mi trvá cca 11 minut.

Nejvíc práce zabere doplnění dat z předchozích měsíců. Ale když reportu věnujete pár hodin na začátku, každý nový měsíc už bude hračka.

Stáhnout KPI report »

Co v reportu uvidíte?

  • Vývoj klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) po měsících v grafech
  • KPI za aktuální a loňský měsíc
  • Meziroční srovnání zvoleného měsíce za celý web, po jednotlivých kanálech a zdrojích

Sledované KPI

Viděl jsem několik KPI reportů pro e-shop, ale většinou obsahovaly zbytečnosti. Já sleduju tyto klíčové ukazatele výkonnosti (Key Performance Indicators) a myslím si, že pro základní přehled o návštěvnosti a úspěšnosti webu stačí.

Nejdůležitější KPI

  • Návštěvy
  • Transakce
  • Obrat
  • Konverzní poměr

U zdrojů s náklady (PPC, zbožáky):

  • Náklady
  • Konverze
  • Cena za konverzi
  • Podíl nákladů na obratu

Doplňkové KPI

  • Průměrná cena objednávky

U zdrojů s náklady (PPC, zbožáky):

  • Prokliky
  • Cena za proklik

Jednotlivé záložky reportu

Report je rozdělen na několik záložek podle kanálů, které vodí návštěvy.

1. Základní přehled

Úvodní dashboard srovnávající v tabulkách aktuální měsíc s loňským pro celý web i jednotlivé kanály.

Základní dashboard KPI reportu

Grafy návštěv a obratu za aktuální a loňský měsíc pro jednotlivé kanály.

Srovnání návštěv a obratu podle kanálů

 2. Vývoj celého webu a srovnání kanálů

Grafy ukazující vývoj návštěv, konverzního poměru, obratu a transakcí komplet za celý web.

Hlavní KPI za 24 měsíců

Srovnání vývoje návštěv, obratu, konverzního poměru a průměrné ceny objednávky po jednotlivých kanálech.

Graf návštěv podle kanálů

3. Přehledy pro jednotlivé kanály a zdroje

Samostatnou záložku má organic, cpc, zbožáky a dohromady přímé přístupy, odkazující stránky, massmail a RTB.

V každé je meziroční srovnání měsíce za celý kanál a za jednotlivě zdroje – u organicu například Seznam vs. Google, u zbožáků Heureka vs. Zboží, u cpc AdWords vs. Sklik. Zdroje s náklady jsou pak rozšířené o další KPI.

Ke všemu jsou pak grafy s vývojem za poslední 2 roky a porovnáním zdrojů.

Grafy jednotlivých kanálů/zdrojů

U cpc si dejte pozor na rozdíl mezi transakcí a konverzí. Transakce se berou z GA a přičítají se zdroji, který byl poslední. Konverze jdou z Adwords/Skliku a počítají se, pokud zdroj nebyl úplně poslední a na objednávce se „jen“ podílel.

Ve výsledku je pak velký rozdíl, zda porovnáváte cenu za konverzi či PNO vzhledem k transakcím nebo konverzím.

Jak report použít?

Pro představu, jak report vypadá, jsou v něm teď náhodná čísla. Grafy se vám můžou zdát trochu zběsilé a nepřehledné. Jak si tam ale doplníte vlastní data, budou vypadat líp 😉

1. Vložení dat

Pro vkládání vašich dat používejte pouze záložku „data-sem“.

Doporučuju tedy nejprve data v záložce data-sem vymazat od řádku 8. První 4 řádky sčítají dohromady jednotlivé kanály. Ty upravujte až v případě, že si budete kanály přidávat.

Pro přidání nového měsíce stačí přidat na konec (vpravo) nový měsíc. Vyplnit tedy první řadek ve správném formátu (pro září 2013 vyplnit  2013-09) a pak doplnit jednotlivé metriky pro daný kanál a zdroj.

Vkládání dat pro nový měsíc

2. Nastavení měsíce

Pro nastavení aktuálního měsíce použijte záložku „nastavit-mesic“.

Vyplňte aktuální rok a číslo měsíce do zelených polí. Tímto zadáním vytvoříte KPI report pro jakýkoliv měsíc i zpětně, pokud k němu máte data.

Nastavení měsíce

A to je celá sranda. Když vyplníte data a nastavíte měsíc, všechny záložky se vám přepočítají a vykreslí grafy pro nastavený měsíc.

Jak do reportu jednoduše dostat data?

Stáhne si report, ale jak tam dostat všechna ta čísla? Buď si půjčíte z cirkusu opičku, najmete šikovného brigádníka nebo….

V dalším článku je ke stažení Excelovský soubor, který na tahání dat skončeného měsíce pomocí Excellent Analytics používám. A využil jsem ho i na měsíce předtím.

UPDATE: Plugin Excellent Analytics nefunguje. Pro tahání dat aktuálně používám Googe Tabulky a rozšíření Google Analytics.

Když si ho přizpůsobíte podle toho, jak vám GA měří, dostanete data do reportu na několik kliknutí a vteřin.

A konečně, KPI report ke stažení

Tak tady je, stahujte, šiřte a upravujte dle libosti.

Budu rád, když mi napíšete do komentářů nebo na e-mail, jak report vylepšit, doplnit nebo najdete chybu. Nebo přímo, když se vylepšeným, upraveným reportem pochlubíte.

A kdybyste potřebovali poradit s úpravou reportu nebo něco dovysvětlit, napište klidně taky 😉

Stáhnout KPI report »

 

Označeno s:
Označeno v Marketing, Novinky
19 komentářů “Měsíční KPI report pro e-shop
  1. Lukáš Pítra napsal:

    Moc pěkný Adame 🙂 jen si nejsem jistý, kolik e-shopařů to bude schopno bez chyb využít a vytěžít, zejména těch menších bez zapůjčených opiček z cirkusu 🙂 Každopádně se těším na follow-up článek a navrhnuju i další téma a sice jak z reportů vyčíst, co rozpitvat více do hloubky aneb kde v něm najít priority 🙂

    • Adam Jurák napsal:

      Lukáši, díky za nápady.

      S pomocí Excellent Analytics se dá doplnit 12(24) měsíců za pár hodin. Já byl sám svojí opičkou 🙂

      Když pak ale dělám report pro nový měsíc, trvá mi to pár minut a to za tu první investici stojí.

      • Pavel Ungr napsal:

        Je to přesně tak jak Adam píše, s pomocí GA API to je poměrně jendoduché. Jediné co je čřasově náročnější je vstupní nastavení. IMHO to v době kdy máme dat málo neocenitelné.

  2. Pavel Ungr napsal:

    Moc hezká práce, připomíná mi to report, který jsme dělali ještě v Ataxu a připravoval ho Míra Rojek. Zkusím anonymizovat data a poslat ho na ukázku.

  3. Marek Prokop napsal:

    Hezké, Adame. Díky.

    Jen pro zajímavost, jak počítáš konverzní poměr? Bereš e-commerce konverzní poměr z Analytics?

    • Adam Jurák napsal:

      Konverzní poměr beru Transakce/Návštěvy a v tomto případě se počítají až v Excelu.

      Vždycky mi to dávalo stejné číslo jako GA.

      Nebo je tam nějaký zádrhel?

      • Marek Prokop napsal:

        Zádrhel v tom není, jen to jde počítat více způsoby. Analytics počítají konverzní poměr jen z návštěv. Alternativně jde počítat z unikátních návštěvníků, což pro některé typy obchodů (s přirozeně malou mírou často opakovaných nákupů) může dávat větší smysl.

        Navíc mi u e-shopů přijde zajímavý konverzní poměr jednotlivých položek zboží vzhledem k počtu zhlédnutí nebo unikátních návštěvníků jednotlivých produktových stránek. Vlastně nejen u e-shopů. Já si tak třeba počítám konverzní poměr školení jen vzhledem k počtu návštěvníků, kteří stránku daného školení viděli. V daném případě mi to přijde metodicky nejsprávnější, protože když neviděli, není co konvertovat, a totéž školení si skoro nikdo nekoupí opakovaně (proto návštěvníci a ne návštěvy).

        • Adam Jurák napsal:

          Zajímavé na zamyšlení, Marku, díky. V měsíčním vyhodnocování beru do reportu ten základní KP, podrobnější šťourání dělám nepravidelně nebo když je v reportu nějaká anomálie.

          Účinnost produktových stránek jsem si zkoušel podle článku Pavla: http://www.dlouhychvost.cz/ucinnost-produktovych-stranek/

          Z toho pár zajímavých věcí vypadlo. Ale na měsíční bázi to nezkoumám. Taky by to šlo asi jen u pár produktů, které se prodávají ve velkém objemu.

  4. Miloslav Hamsa napsal:

    Ahoj Adame,

    naprosto super článek. Už konečně vidím, k čemu jsou Excellent Analytics.

    Sdílím, kde se dá!
    M.

  5. Petr Havlk napsal:

    Adame, moc pěkný. Sice trošku válčím s těmi tvrdými tady přímo v Excelu, komplikuje to jeho udržitelnost, ale lepší řešení „zdarma“ těžko hledat 🙂

    Ověřuješ prosím nějak přítomnost/absenci samplingu? Dovedu si představit, že čísla u většího webu už i na týdenní bázi by mohla být samplovaná…

    A ještě jeden TIP na závěr: když už se čísla z GA tahají ven, přišlo by zajímavý doplnit dvě věci:
    1) srovnání s interními daty (zejména obrat)
    2) přidat mezi KPI kampaní jejich nákladovost (včetně agenturních poplatků)

    • Adam Jurák napsal:

      Sampling neověřuju, nám to v měsíčních číslech nedělá. Reportu to ale nevadí. Kdo si tam co načte za data, to tam bude mít.

      Díky za tipy, srovnání s interními daty by bylo taky zajímavé, ale ne tak jednoduché.

      O nákladech a jejich návratnosti uvažuju čím dál víc. Rád bych je tam měl jednou rozpracovanější.

      Zatím aspoň takto a v budoucnu je kam report posouvat, třeba i díky tipům tady z diskuze. Moc si jich vážím.. 😉

  6. Petr Halík napsal:

    Moc pěkné. Mnoho tipů tu zaznělo a většinou se týkaly hlubšího rozboru. Mně tam naopak chybí jedna hlavní metrika a tou je podíl celkových marketing nákladů na obratu. U sebe jsem ji zmínil – http://proficio.cz/online-marketing-report, ale možná to není pro všechny přínosné. Z mých zkušeností je to ale jedno z hlavních čísel pro „management“.

    • Adam Jurák napsal:

      O nákladech na marketing jsem teď v sobotu mluvil na UP Business Campu v Olomouci. A taky to s nimi není tak jednoduché. Hodně nákladů se řeší na delší časové období (rok) a špatně by se rozdělovalo na měsíce.

      Tento report je vyloženě o vyhodnocování dat z Analytics.

      Jestli tu přednášku nezveřejní organizátoři, udělám to já..

  7. Franta Kůst napsal:

    Pěkný report. Rád bych Vás informoval, že pro všechny eshopaře spouštíme do testování online nástroj agregující data z Heureky, GA a vlastního shopu. Náš tool pak získaná data umí agregovat do mnoha pohledů (včetně zde uváděných) a to v časové ose. V případě zájemců o zapojení do testování, rád poskytnu více informací po emailu.

  8. Tomáš David napsal:

    Ahoj Adame, tohle je výborný příspěvek, díky za něj! Zrovna do nového roku přecházím na automatizované reporty a určitě se tady budu inspirovat 🙂 Chtěl jsem se tě jako zkušeného analytika zeptat na jednu věc: Šlo by do reportů dostat všechny e-commerce věci podle zvoleného atribučního modelu? Osobně mám zálusk na Linear Non-Direct. Předem díky za názor.

2 Pings/Trackbacks pro "Měsíční KPI report pro e-shop"
  1. […] pro posuzování efektivity obsahu je stanovení vhodných KPI. Každý web je v něčem jiný a má jiné cíle. U informační mikrostránky je […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*