Jak nám nesly zbožáky v roce 2013

Kolik si loni ukrojily z obratu SportObchod.cz zbožové vyhledávače? Jak dopadl souboj Zboží.cz s Heurekou?

V červnu jsem srovnával podíl zbožáků za první kvartál 2013. Teď jsem se k číslům vrátil a vyhodnotil jednotlivé kvartály loňského roku.

Podívejme se na obrat, návštěvy a transakce pomocí grafů. Některé jsou velké, tak si je proklikem zvětšete 😉

Podíl návštěv a tržeb zbožových vyhledávačů

Za celý rok 2013 se zbožové srovnávače podílely na 5,49 % návštěv, 11,73 % objednávkách a 13,78 % obratu SportObchod.cz.

podil-obrat-navstevy-2013

Podíl návštěv a tržeb ze zbožáků po kvartálech roku 2013

Z pohledu návštěv se zbožákům nejlépe dařilo v 1. kvartále (6,54 % návštěv SO), obratově ve třetím (16,79 % tržeb SO).

Nejmenší kousek koláče ukrojily v návštěvách a tržbách od října do prosince (4,45 % návštěv a 9,79 % obratu SO).

Pro srovnání stejné grafy návštěv a obratu za rok 2012.

podil-obrat-navstevy-2012

Podíl návštěv a tržeb ze zbožáků po kvartálech roku 2012

Heureka vs. Zboží.cz

Jak už první graf napověděl, na přelomu roku 2012 a 2013 utáhla Heureka otěže Zboží.cz a dodnes z koláče tržeb ujídá výrazně víc.

V roce 2013 se Heureka podílela na 2,53 % návštěv, 6,99 % transakcí a 8,91 % obratu SportObchod.cz. Zboží.cz má na svědomí 2,25 % návštěv, 4,08 % transakcí a 4,27 % obratu SO.

podil-obrat-navstevy-heureka-vs-zbozi

Podíl návštěv, tržeb a transkací z Heureky a Zboží.cz po kvartálech

Pro lepší názornost zbožákového souboje přikládám koláčky návštěv a obratu za jednotlivé kvartály.

pomer-zbozaku-navstevy

Poměr návštěv zbožáků za kvartály roku 2013

 

pomer-zbozaku-obrat

Poměr obratů zbožáků za kvartály roku 2013

Zajímavosti z grafů

Podívejme se na několik zvláštností, které se z grafů dají vyčíst.

Pomůžu si také grafem návštěv, obratu, transakcí a průměrné ceny objednávky v absolutních číslech, který se v následujících bodech bude hodit.

kvartaly-absolutne

Grafy absolutních čísel po kvartálech

1. Výrazný nárůst obratu ve 2. a 3. kvartále

Letní sortiment.

Jak napovídá graf vývoje průměrné ceny objednávky. Od června do srpna se daří střešním nosičům kol Thule, které zvyšují průměrnou cenu objednávky. Říkáte si: ALE….?

Ale proč se zvedá podíl obratu zbožáků? Když se daří, měl by se zvednout obrat i u ostatních kanálů.

Já se domnívám, že u těchto nosičů jdou lidi najisto. Znají značku, model, tak zabrousí na Heureku a vyhledávají konkrétní produkt. Tam už na ně vyskočí SportObchod.cz, kde nakoupí.

2. Velký rozdíl v obratu z Heureky a Zboží.cz

Přestože v návštěvách zaostává Zboží.cz jen lehce, v obratu kope jinou ligu. Zatím se mi nepodařilo zjistit, čím to.

Mám podezření opět na střešní nosiče. Je možné, že jsme přes léto měli nosiče na Zboží.cz špatně napárované, ale pravděpodobněji je má Heureka lépe zpracované. Dost možná vyskakují produktové karty Heureky v organickém vyhledávání Googlu a berou návštěvníky jiným zdrojům.

Máte někdo tip, čím by to ještě mohlo být?

3. Zvláštní vánoční kvartál

Poslední kvartál roku ovlivněný vánočním nakupováním ukazuje pro mě zvláštní čísla. Pokles obratu a průměrné ceny objednávky se dá vysvětlit již zmíněným letním sortimentem.

Počet objednávek z Heureky zůstal na stejných číslech jako předchozí kvartál, poměrem k celému SportObchodu to znamená však pokles o 36 %. Z 8,84 % počtu objednávek SO na 5,64 %.

Napadají mě tyto důvody:

  • Byli jsme silnější v jiných kanálech. Časteji jsme posílali newslettery a sleduju velký nárůst z organicu za poslední 3 měsíce roku.
  • Heureka neměla pro nás ideálně zpracovaný dárkový speciál, nebo ho lidé nepoužívali.
  • Nemáme sortiment, který by byl vhodný pod stromeček. Lidé brouzdající na Heurece kupovali jiné věci.
  • Mohl být problém v párování zimního sortimentu.

4. Zboží.cz si zpívá tu svou

Všimněte si na grafech absolutních čísel, jak nemá Zboží.cz žádné výrazné výkyvy. Jede si tu svou v návštěvách, obratu i počtech objednávek. Každý kvartál velmi podobně.

To mě jen ujišťuje v prvním bodu, že má výkyvy Heureky na svědomí sortiment nosičů kol. Na to už mi tyto grafy nestačí, budu muset pátrat hlouběji.

Z grafů jsme vyčetli

Na závěr v bodech shrnu, co mi základní analýza zbožových vyhledávačů po kvartálech odhalila.

  1. Zbožové vyhledávače tvoří necelých 14 % obratu SportObchod.cz
  2. Rozdíl Heureky a Zboží.cz narůstá
  3. Velký vliv na výsledky zbožáků má sortiment a roční období
  4. Stále platí, že SportObchod.cz není na zbožácích závislý tak, jak některé jiné e-shopy
  5. Je potřeba podrobnější analýzy pro vysvětlení zmíněných zvláštností

Vidíte v grafech nebo svých číslech něco, co já ne? Budu rád, když mi o tom napíšete do komentářů.

Označeno s: , ,
Označeno v Marketing, Novinky
18 komentářů “Jak nám nesly zbožáky v roce 2013
  1. Petr Havlík napsal:

    Adame, co když z dat vyloučíš Thule nosiče? Potvrdí se ty hypotézy?

  2. Adam Šilhan napsal:

    Adame, odpíchnul bych se od analýzy (srovnání) produktů/kategorií dle jednotlivých zdrojů. Až na základě ní bych kontroloval spárovanost a případné další příčiny.

    Hlouběji se pak můžeš podívat na rozdílný vývoj sortimentu z určitých zdrojů dle ročního období.

    • Petr Havlík napsal:

      Bojím se, že tady bude rozpad podle produktů / kategorií problematický, vzhledem k tomu, kolik jich Sportobchod má 🙂

      Spíše bych to řešil podle marže — na čem kluci v Brně nejvíce vidělali, tak třeba na TOP20 produktů bych se detailně zaměřil 🙂

    • Adam Jurák napsal:

      Samozřejmě se dál chystám víc rozsekat segmenty a ty si proklepnout 😉

      Ale jak psal Petr, někde to u nás není tak jednoduché. Máme zboží, které patří do více kategorií (do GA se pošle jen jedna z nich). Musí se v tom trošku víc hrabat, abych dostal relevantní výsledky..

      • Adam Šilhan napsal:

        Počkej, to neposíláte primárně hlavní kategorii? Tj. Hokej, Tenis, Kolo…?

        Jak pak vyhodnocujete, jak se dařilo jednotlivým sportům dle zdrojů?

        • Adam Jurák napsal:

          Jasně, že posíláme. Ale co takové sálovky – ty jsou na squash, badminton i pinec. U oblečení se to taky kříží a tak.. Takže nejjistější je se prosekat na úroveň produktu a tam je práce složitější..

        • Petr Havlík napsal:

          Adame, ještě mě napadlo — co to alternativně řešit na úrovni výrobce/značek produktů? Ať je to ještě složitější…

          • Adam Jurák napsal:

            Zrovna u nosičů se to tak řešit dá. 1 kategorie = 1 značka. Jak už jsem psal, teď jsem srovnával čísla celkově, hloubat se chystám dál 🙂

    • Petr Havlík napsal:

      a samozřejmě jsem chtěl napsat „vydělat“ 🙂

  3. Petr Havlík napsal:

    A ještě jedna věc — bylo by podle mě zajímavé říznout to segmentem nových vs. stávajících zákazníků, což by mohlo přinést odpovědi na některé z otázek… anebo naopak přibyly by další 🙂

    • Adam Jurák napsal:

      Dokud nepojedou pořádně Universal Analytics a nebudeme párovat opravdu zákazníky, tak na nové/vracející se nehraju 🙂

      • Petr Havlík napsal:

        Minimálně u čísel transakcí/obratu, kde to budeš schopen dohledat podle interní databáze, by to ale jít mělo ne? 🙂

        Visits bych až tak neřešil 🙂

        • Adam Jurák napsal:

          Tak by to asi šlo. Ale obávám se, že by to bylo víc práce než užitku. Nápady, jak to hlouběji prozkoumat, mám, takže jen se do toho pustit 🙂

          Každopádně díky za ideu..

          • Petr Havlík napsal:

            Chápu 🙂 V nejbližší době bych chtěl (konečně) publikovat ten postup, o kterém jsem se zmiňoval v emailu… tak to pak třeba půjde snadněji 🙂

  4. Michal Janík napsal:

    Těším se na letošní rok 2014. Heureka má špičkový tým, který tvoří její špičkové výsledky. Tým, který nyní vede Zboží.cz značně posílil, a tak se těším, že bude Heurece zdatnějším vyzyvatelem než vloni.

    A taky, že ji nenechá usnout na vavřínech a těžit z toho budou zákazníci a inzerenti 🙂

    • No uvidíme, sám jsem zvědavý, jak se Zboží.cz s Heurekou vypořádá. Zatím mně to připadá, že Heureka je o míle napřed a už je nedožene. Základní problém u Zboží vidím ve strojovém tvoření produktových karet a následném párování…

  5. Jan Pokorný napsal:

    Podle mě Zboží.cz hledá způsoby, jak Heuréku dohnat, místo aby vymysleli něco vlastního. Hlavně ale rychle, protože nůžky se otevírají.
    Pro mě ty grafy a čísla jsou dobrá zpráva, že zbožáky nemusí být jediným/hlavním kanálem a že to jde i jinak než nejlevněji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*