Proč si myslím, že je Heureka Košík zlo?

Myslím si, že Heureka Košík není šťastný model pro kvalitní e-shopy. Na dnešní neKonferenci Vyhledávače zboží 2013 mě napadlo pár bodů, proč..

1. Heureka Košík může podpořit snížení kvality e-shopů

Na SportObchod.cz děláme pro zákazníky víc, než jen katalog. Máme propracované poradenství, dáváme si záležet na popiscích, máme vlastní fotky produktů a investujeme hodně peněz do vylepšování webu, abyste se na něm cítili dobře a co nejsnadněji nakoupili.

To vše chce Heureka Košík odstínit.

Přitom si do Košíku Heureka vybírá kvalitní e-shopy. Ty pak ale můžou začít lajdačit a nejsou nuceny být kvalitní, když jim stačí mít dobrou fotku a vyladěný XML feed s produkty. Není to začarovaný kruh?

2. E-shopy budou možná nuceny zdražit nebo si snížit marže

Heureka si bere z objednávek přes košík provizi. Dnes nám na #zbozi_2013 ukazovali případovou studii, podle které jsou náklady na Košík nižší, než náklady na PPC systém.

Jak ale poznamenal Vlasta Vávrů na twitteru (1. tweet a dokončení myšlenky), díky biddingu se dají náklady v PPC „vyhonit“ výš, aby to vyšlo.

 

3. Obrat z Košíku se mezi e-shopy rozloží

V případovce také zaznělo, že Košík zvýšil obrat u sledovaných e-shopu v průměru o 31 %. Ptal jsem se kluků z Heureky, jestli si někde e-shopy s Košíkem konkurovaly. Jednou řekli, že někde ano, podruhé, že ne. Tak teď úplně nevím.

Nicméně si myslím, že pokud bude u jednoho produktu 2 a více e-shopů s Košíkem, musí se jejich obraty rozložit a nezvýší se o tolik.

4. Ceny za PPC se můžou zvednout

Aby se e-shop dostal do výpisu top 3, musí mít spuštěný Košík nebo být kvalitní a mít dobrý scoring. Nejsem si úplně jistý, zda bude možné se do top 3 protlačit se zachováním nákladů na PPC. Řekl bych, že právě naopak.

Neznám detailně ranking Heureky, takže je to jen má domněnka.

5. Peníze od zákazníka půjdou přes prostředníka

Nákupem na Heurece, platíte zřejmě třetí straně. Z té pak e-shop musí peníze vydolovat.

Zřejmě to nebude žádná potíž, ale někomu může vadit.

Něco málo o Vyhledávačích zboží 2013

Od dnešní neKonference Vyhledávače zboží 2013 jsem moc nečekal, ale byl jsem příjemně překvapen. Zainteresování byli docela sdílní a tak jsme se mohli na plno věcí zeptat a probrat je přímo se zástupci zbožáků.

I když mi přišlo, že párkrát dostat tazatel odpověď na něco jiného 🙂

V minulém článku jsem nepsal nic kladného o příspěvku Vlasty Vávrů na Barcampu. Dnes to je úplně naopak a míru inspirace vystoupení hodnotím na 100 %.

vyhledavace-zbozi-2013

Vyhledávače zboží 2013 – panelová diskuze

Co si o Heureka Košíku myslíte vy? Budu rád, když mi třeba v komentářích napíšete, proč takové zlo není..

Označeno s: ,
Označeno v Marketing, Novinky
25 komentářů “Proč si myslím, že je Heureka Košík zlo?
  1. Jiří Homola napsal:

    Musím souhlasit. Doplnil bych, že mi vadí zhoršené budování brandu, tím, že se zákazník neproklikne na web a logo v objednávkovém procesu to nezachrání.

    • Adam Jurák napsal:

      Pravda Jirko, brand musí trpět dost. Taky jak zaznělo na neKonferenci. Dost lidí si může myslet, že nakoupilo na Heurece a ne na daném e-shopu.

  2. Martin Tuma napsal:

    Je to úplně jasně viditelný krok, jak chce Heureka vydolovat ještě více peněz a odstřihnout uživatele od eshopů, aby si zvykli chodit rovnou k nim a na eshopy by vůbec nemuseli.
    Hezky tuto myšlenku nakousl Michal Janík, kdy se zeptal, jestli eshop v košíku ještě potřebuje vlastně eshop? Ano, potřebuje, aby byl mezi ověřeno zákazníky, ale prakticky skoro ne, protože vše bude probíhat na Heurece. Postavím-li eshop, který vydělává u nich, nepotřebuji se zalamovat designem, optimalizovaným procesem nákupu (oni to umí nejlépe, jak spoustakrát řekli).
    Druhým problémem může být pro někoho možnost dostat se mezi ověřeno zákazníky nebo i do košíku, protože je sortiment, kde se prostě nedá nabrat tolik komentářů a hodnocení, jelikož se jedná o sortiment, který není tolik prodávaný a tyto možností má třeba pouze největší prodejce a tím získá jasnou výhodu oproti konkurenci.

    Celkově nemám moc strategii Heureky rád, protože používá spousty agresivních metod. Například uvedu: Objeví-li se někde nějaký podvodný eshop, je o tom článek na novinkách nebo idnesu, hned je zde vyjádření Heureky, že doporučují všem uživatelům, aby chodili k nim a nakupovali u eshopů s „ověřeno zákazníky“, protože tam je jistota kvalitního obchodu. Obyčejný člověk na to slyší, on neví, že v Heurece nejsou všechny eshopy, on neví, že kvalitní eshop může být i ten „neověřeno“, jenom prostě nemá takový obrat apod.

    Je toho víc, možná mě to inspiruje k článku, ale základní myšlenku jsem výše popsal.

    • Jiří Homola napsal:

      Jak spoustakrát řekli oni umí prodávat nejlépe, ale není to pravda, protože vůbec neznají to zboží jsou pouze zprostředkovatelé transakce.

      Kam se obrátí zákazník, který bude mít problém s dokončením nákupu nebo bude mít dotaz na který zná odpověď pouze člověk z konkrétního e-shopu. I kdyby tyto otázky byly již ošetřeny tak věřím, že to dokáže některým lidem zamotat hlavu.

  3. Eva Pavlikova napsal:

    Souhlasim. Kosik nam byl nabidnut, ale odmitli jsme prave pro duvody, ktere nekteri uvadi:
    – potlaceni brandu
    – potlaceni crosselling, upselling
    – zmateni zakaznika, kdo dodava
    – pri dodavce z vice shopu chybi zodpovednost jednoho k dodavce
    – bariera mezi Vami a zakaznikem

    V souhrnu za vice penez mene muziky.

    Nakonec podle me plan heureka.cz s kosikem uplne nevysel, protoze shopy, ktere v kosiku jsou, zdaleka nejsou kvalitni.

  4. Miloslav Hamsa napsal:

    1) NeKonference #zbozi_2013 byla rozhodně přínosná.

    2) Aby člověk dokázal exaktně říci, zda má nebo nemá Heureka Košík smysl, musí jej vyzkoušet. Pak určitě vznikne dost článků o jeho výhodnosti.
    Ale určitě máš pravdu, že eshopy, které se snaží dělat unikátní obsah a budují si brand, utrpí. Kolik, toť otázka.

  5. Vojta napsal:

    Ufff diky moc za clanek a vice takovych. Aktualne to resim a nevim zda-li do toho jit 🙂 na druhou stranu nepujdu-li do toho ja, tak konkurence. A pro me co heureka generuje znacny prijem tak to muze dost bolet…

  6. Honza H. napsal:

    Velice zajímavý názor na tuto problematiku. Trochu skeptický, ale zajímavý. Současně ale značně nepřesný.

    1. Do Heureka Košíku se mohou zařazovat obchody, na pozvání, to znamená, že jsou vybírány pouze kvalitní obchody v omezených kategoriích. Pokud se kvalitní obchod přestane starat o kvalitu, z Košíku bude samozřejmě vyřazen, čímž ztratí i Garanci Nákupu. Musíte si uvědomit, že PPC model stále bude funkční a zákazník pozná ztrátu kvality, tudíž první bod je v tomto případě značně irelevantní.

    2. Samozřejmě se to může stát. Je tedy nějaký problém při takovém názoru zkusit na měsíc NoAPI napojení(zdarma) a změřit si to na svých, konkrétních datech?

    3. Stejně jako byla konkurence u PPC modelu, stejně musí přeci zůstat konkurence u modelu Košík, to je snad logické. Stejně tak jak si zákazník vybíral u PPC tak si vybírá z více nabídek v Košíku.

    4. Této otázce nerozumím. Co je TOP3? Myslíte oranžový box?

    5. Vydolovat? Jedním kliknutím.

    • Adam Jurák napsal:

      1. Není kvalitní jako kvalitní 🙂 Ověřeno zákazníky má spousta e-shopů, které nedávají zákazníkům tak velkou přidanou hodnotu, jako třeba my. Navíc e-shopy zařazené do Košíku dostanou Garanci nákupu, tím se toto privilegium může degradovat.

      2. Problém by to zřejmě nebyl, ale tento bod poukazuje na možnost šroubování PPC cen nahoru, aby pak vycházel Košík líp.

      3. Ano, samozřejmě. Pak už ale nárůsty obratu nebudou tak vysoké, takže tím chabne jeden z argumentů, proč vůbec Košík používat.

      4. Ano, oranžový box s doporučenými/vybranými e-shopy.

      5. Jak jsem napsal: Zřejmě to nebude žádná potíž, ale někomu může vadit.

      Je možné, že se mýlím. Takto to vidím já teď a když mě někdo přesvědčí o opaku, třeba na Košík změním názor..

  7. Martin Valenta napsal:

    Argument heureky (Vy umíte obchod. My umíme weby) je sice správný, ale to by museli být zapojené e-shopy s horšími weby. Jenže oni si vybírají ty nejlepší, kteří investují nemalé částky do zlepšení jednotlivých stránek shopu, aby přesvědčili zákazníka ke koupi. A tím jejich investice do zákazníka teprve začíná – newslettery apod.

  8. Honza napsal:

    Také mi byl košík nabídnut. Vyzkoušel bych ho, ale nechci platit 6500,-.
    Nyní nemá košík nikdo. Až všichni za košík zaplatí, jaká bude moje konkurenční výhoda?
    Nebude to potom čas na představení Košíku 2, 3, 4?
    Takže z principu jsem proti, je to nekonečný kolotoč.
    Možná až za mě bude Heuréka řešit telefonickou podporu, rád si košík koupím.

    Jan Pokorný

    • Honza H. napsal:

      Dobrý den,

      smím se zeptat kdo Vám nabízel Košík za 6500,-? Košík nemá nikdo? Oponovat by Vám mohlo k dnešnímu dni 110 zapojených obchodů.

      Telefonickou podporu pro Košík řešíme. Jak pro e-shopy, tak pro zákazníky.

      Nevím kde jste na informace, které předáváte do diskuze přišel.

  9. Michal Janík napsal:

    „..Od dnešní neKonference Vyhledávače zboží 2013 jsem moc nečekal…“, to abychom si to vzali v Bestetu osobně Adame 🙂

    Mě přišlo bezva věcí hnedle několik. V případě Heureky fakt, že o něm Martin s Honzou přišli otevřeně mluvit. Jejich plán je ambiciózní. A kontroverzní zároveň. Mohli sedět doma, ale místo toho přijeli do Brna a o všem s námi otevřeně diskutovali. Za to dávám palec nahoru.

    • Adam Jurák napsal:

      Michale, asi únava ze všech těch konferencí v poslední době, o to víc mě akce potěšila.

      Diskuze jaká proběhla, si právě taky cením, o tom žádná 😉

  10. Tomáš napsal:

    Osobně vnímám košík jako dobrý krok směrem k zákazníkovi (o tom přece heureka je, o zákazníkovi). Ano, chápu pohled e-shopů, že se jim to nelíbí, že přijdou o crossell nebo upsell, ale z pohledu zákazníka je to prostě krok správným směrem.

    Hlavně vždy bude mít volbu, jestli koupí u toho doporučeného nebo nakoupí v jiném levnějším (když přeskočíme oranžový rámeček) e-shopu.

    Hlavně o čem je oranžový rámeček? To přece není taky moc relevantní, je pouze o tom, kdo je ochoten nabídnout víc v biddingu a má větší rozpočet.

    Hlavně nikdo e-shopy nenutí být na heurece, ale zavřít si prodejní kanál není ta správná cesta.

    Argument, že nebude mít smysl dělat kvalitní web je taky dost mimo. Heureka není jediný prodejní kanál a kvalitní web neděláte kvůli ní, ale kvůli dalším kanálům, které můžou být mnohem významnější, než heureka. Hlavně s tím zákazníkem můžete nadále pracovat, poslat mu newsletter, takže o něho nepřijdete a pak je to už na vaší schopnosti ho zaujmout.

  11. Michal napsal:

    Vlastní názor ze dvou pohledů:
    Říkám ano. Pro začínající eshop, který získá při startu ověřeno zákazníkovi – ihned zajimavý prodejní kanál.
    Spíš Ne pro „velké“,“známé“ eshopy. Jelikož už teď se baví – nakupuju na heurece a název eshopu zná pouze z faktury. Ale testovat by se mělo .)

    • Honza H. napsal:

      V tuto chvíli nedostane každý e-shop který má Ověřeno zákazníky automaticky KOŠÍK, ale pouze na pozvání, které má vyšší kriteria, než jen získat Ověřeno zákazníky.

  12. Moc pěkné zamyšlení, Adame.
    K tomu, co píšeš, mám pár poznámek:
    – Zhoršení kvality e-shopů nehrozí ani v nejmenším. Žádný e-shop není kvalitní kvůli Heurece. Všichni to dělají proto, aby vydělali peníze, takže je v tomto ohledu jedno, jestli Heureka bude zvýhodňovat ty kvalitní, nebo ne.
    – Věřím, že v tuto chvíli se košík bude většině e-shopů vyplácet. Možná budou e-shopy v košíku platit Heurece víc, než dosud, ale zvýšené tržby by měly vygenerovat ve výsledku vyšší zisk.
    – Riziko vidím v tom, jakou pozici si postupně Heureka buduje. Pokud se bude prodávat především přes košík, může Heureka začít účtovat poplatky za účast v košíku, nebo udělat aukce na provize, jak psal Vlasta, případně jakkoliv jinak zvýšit náklady e-shopům. A taky se může pustit do mailingu lidem, co nakoupili přes košík a zákazníkům tvého e-shopu posílat nabídky konkurence. Případně Alegro Heureku někomu prodá a co ten udělá, to nikdo nemůže ani odhadnout…
    – Sám se chystám košík vyzkoušet s klientem, který ve svých kategoriích ještě nikoho s košíkem nemá. Výsledky určitě zveřejním.

  13. Jirka Štencek napsal:

    Článek se ke mně dostal až teď, ale pořád je pro mě aktuální.

    1) Unikátní data
    „…dáváme si záležet na popiscích, máme vlastní fotky produktů…“
    A tohle mi vadí stále nejvíc. Poskytujeme data Heuréce (ano, ty skvělé texty a drahé fotky).. a tyhle naše fotky pak můžou přesvědčit na Heuréce zákazníka k nákupu. Problém je, že stejně jako slouží nám, tak slouží i konkurenci (myslím na Heuréce).

    Nebo máte jinou strategii a posíláte Heuréce jen nejnutnější zlo?

    2) Košík
    Nad problémem košíku přemýšlím už dlouho a jak se mi celý koncept z pohledu majitele eshopu nelíbí, tak jsem o jeho zavedení kvůli konkurence uvažoval. Nakonec se tak nestalo a jen by mě zajímalo, jakých čísel konkurence na Heuréce díky Košíku dosahují. Jestli je to opravdu taková balada, jak Heuréka prezentuje.. Takže kdyby tady někdo z hodinářů věděl (ale klidně i jiný obor), tak budu za aspoň náznak čísel rád.

    V minulosti jsem o Košíku na Heuréce sám sepsal krátký článek – http://blog.stencek.com/it/kam-se-riti-mila-heureka/.

    Zdraví, Jirka

    • Adam Jurák napsal:

      Jirko, díky za reakci. Článek je starší, ale téma stále aktuální.

      Do Heureky posíláme krátký textový popisek, malou hlavní fotku (250×250) a pak fotky s vodoznakem. Takže to konkurenci snad moc neslouží.

    • Pavel napsal:

      Dobrý den,
      ten košík generuje čím dál méně objednávek. A generuje je jen v případě, že jde o nejlevnější cenu košíku nebo nejlevnější cenu vůbec. Z toho se zaplatí provize a máte zákazníka, který chce za nejnižší cenu záruku a služby do konce života.

  14. Jiří Reiter napsal:

    Neuvažovali jste o tom, jak si zaháknout zákazníka z Heureka košíku? Napadlo mě, že by mohlo být zajímavé získat od zákazníka alespoň svolení k zasílání newsletteru, poskytnout mu slevový kupón apod. – zajímalo by mě, jak to vyřešit legálně, elegantně a hlavně funkčně…

  15. Pavel napsal:

    Souhlasím, že Heureka je zlo ale také jisté nebezpečí pro český trh, repsketive pro české firmy. V prvé řadě jde o srovnávač cen a nabídky vyjíždějí podle nejnižší ceny, nikoli podle kvality obchodu. Najdete tam i mnoho obchodů s červenými recenzemi a přesto tam stále jsou. Myslím si, že prvotní záměr o vybírání kvalitních eshopů zmizel s první změnou vlastníka toho projektu. Vrátím se zpět – některé obchody si platí reklamu, aby ve srovnání cen byly nahoře a určitě nejsou nejlevnější. Za nimi pokračují nejnižší ceny jistého produktu a tito obchodníci s nejnižšími cenami nic Heuréce neplatí a přesto jsou nahoře. Skrz Facebook a PPC reklamy na Google jsem dokonce zaznamenal tuto divnou věc – na Facebooku, na Google vidíte reklamu na produkt s tím, že jej na Heurece zakoupíte od….Kč. A ta cena „od“ odpovídala nejmenší ceně eschopu, který byl v Heurece, říkám tomu zdarma – neplatí tam PPC, není zapojen do Heureka košíku, znamená to, že skrz nízkou cenu se kupující dostává přímo k Obchodníkovy a Heureka okrouhá, nic z toho nemá. Otázka je, jestli si myslíte, že by Heureka lákala lidi na nákup zboží u nejlevnějšího obchodníka, který nic Heurece nedá? Přemýšlel jsem dál a díval se na tyto reklamy. Ten nejlevnější eshop, na který Heureka dělala takovou nepřímou reklamu je mezinárodní společnost, dceřiná společnost polské matky. Usuzuji tedy, že Heureka sem tlačí touto cestou zboží z venku ve prospěch jiného trhu. A přitom se nedá říci, že by šlo o neseriozní obchod, ba naopak konkuruje kvalitám seriózních podnikatelů. Všiměte si také, že v Heurece najdete mnoho obchodů, které sem zboží dováží z venku individuálně nebo skrz jiné společnosti. V kritických případech dokonce Heureka slibuje kupujícímu práva Českého spotřebitele ale obchod je vyloženě zahraniční. K tomu si přidejte fakt, že odpovědi na dotazy k produktům řeší právě ti, co o tom skutečně něco vědí a nikdy to nejsou ty nejlevnější eshopy. Jenže uživatel Heureky je ten, co jde po nejnižší ceně. Heureka má tedy zajištěnou odbornou podporu produktů a dost možná zajištěn dobře odbyt zboží pro venkovní firmu, která má široký záběr v produktech. Čeští specialisté odpovídají na dotazy a Heureka lifruje zboží z Polska sem s amlými mařžemi, protože se nemusí starat o reklamu ani o technickou podporu produktů. Znamená to, že takové to odstřižení kupujících se už událo a musí existovat nějaké další vazby mezi Heurékou a onou Polskou, nebo polskými firmami. Jisté souvislosti bylo možné nalézt už v době, kdy Aukro a Heureka měly společného majitele. A pokud to platilo nebo možná stále platí, Aurko patří do polského Alegro Group, stejně jako tam patřila Heureka.
    Když se na to podíváte z druhé strany, je to parádní systém. V jedné zemi něco prodáte, vyděláte a uživíte se, je příjemné, když v jiné zemi zlehka získáte ještě něco navíc a přitom vám k tomu pomáhají tamní obchodníci. Ruku na srdce, hledá někdo na Heurece kvalitní obchody? Myslím si, že až na prvním místě je cena a pak rady a podpora zdarma. Který obchodník dostal zaplaceno za odpověď v poradně? Obchodníci věří a platí, že díky Hurece budou lepší a serioznější a ten třetí v řadě si mne ruce, jak to má bez práce. Ono by bylo nejlepší, kdyby seriozní obchodníci z Heureky odešly, stejně jako to udělala Alza. I já jsem se zdržel a zdržuji aktivit na na tomto portále. Heruka má určitě dlouhodobě přehled o tom, co lidé hledají, co zhruba kupují. Zpětnou konrotlu nad tím jí zajišťuje tzv. spokojenost zakázaníka a úplně jasný přehled dělá Heureka košík. No a když budete na jejich místě a budete mít tyto data, co schází k tomu začít dodávat zboží přímo kupujícímu třeba skrz vlastní, jinou firmu. A myslím si, že to se už děje. Ti z vás, co to sledují, vzpomenete si třeba na to, kolik kupujících v jednotlivých letech přivádělo zboží.cz, kolik Heureka a jak je to teď? Myslím si, že i tady je možné najíst jistou souvislost, střípek do celé mozaiky. Zboží.cz téměř zkolabovalo, dle mého názoru, právě kvůli upřednostňování nabídek s nejnižší cenou, tedy těch obchodníků, co vlastně do Zboží nic nedávali. Heureka taky prezentuje ty nejlevnější ale něco z toho oklikou musí mít, zadarmo by to nikdo nedělal. Vlastně z toho má dvojmo – jednou od obchodníků, kteří věří, že díky platbám a zapojení se do košíku budou v očích kupující ještě serioznější firmou a podruhé musí něco plynout skrz ten nejlevnější obchod, na který je nepřímo udělaná reklama.

2 Pings/Trackbacks pro "Proč si myslím, že je Heureka Košík zlo?"
  1. […] navrhli svůj web natolik kvalitně, že košík potřebovat nebudou, přesně jak píše na svém blogu Adam Jurák . Takový košík, tedy optimalizaci nákupního procesu, by potřebovali naopak malé shopy, […]

  2. […] Více o tom napsal Adam […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*