Pište tak, ať se mi to dobře čte

Bloggerů a psavců přibývá, času na čtení ubývá. Zkuste psát lépe, stručněji a přehledněji. Dá se to naučit.

Po Marketing festivalu se vynořilo plno hodnotících recenzí, ale nemám čas je celé číst. Chci v textu najít to, co mě zajímá. To mě inspirovalo napsat tento post.

Schválně, jak se vám čte tento report z festivalu?

Nejsem copywriter, proč do toho kecám?

  1. Štvou mě ukecané články, chci to zajímavé a pointu.
  2. Mám svou základní bibli pro psaní, kterou jsem známým posílal. Teď budu posílat odkaz, protože chci, aby psali líp.
  3. Dá se to naučit. Nebo se aspoň zlepšit.

Z čeho jsem se učil já?

Na začátku mi dalo hodně školení u Marka Prokopa. Pak už jsem čerpal z online zdrojů a přednášek na konferencích.

Nejvíc se mi líbí styl Otty Bohuše, takže teď píšu podle něj. Tímto mu děkuji, že mé psaní posunul.

Copywriting zdroje a zajímavé články:

otto-jak-byt-lepsi-copywriter

Jak být lepší copywriter podle Otty

Neumím kreslit, ale na nástěnku do práce jsem si pověsil 11 rad z druhého dílu Ottových 33 tipů, jak být lepší copywriter.

Bible pro bloggery

Podle ní píšu já a teď to zkuste i vy 😉

Struktura textu

  1. Pište na začátek perex – krátký odstavec (2 – 3 řádky) o čem je článek, nalákejte čtenáře, chyťte si ho
  2. Krátké odstavce – 2 až 4 řádky jsou ideální
  3. Používejte podnadpisy – jsou to záchytné body pro oči a napoví, co bude následovat
  4. Tučné písmo – v rozumné míře, ideálně slovo (frázi), která daný odstavec vystihne
  5. Obrázky – naruší jednotvárnost, oživí, názorně vysvětlí
  6. Odkazy – pokud si myslíte, že má odkaz smysl a pomůže čtenáři zjistit víc, nebojte se odkazovat jinam
  7. Dělejte seznamy – pomůžou zpřehlednit strukturu, naučí vás psát stručně, vypadají líp jak výčet za sebou
  8. Mluvte jednoduše – pokud na to nemáte střevo, nesnažte se text přikrášlovat
  9. Nakonec si to po sobě přečtěte

Copywriting tipy

  1. Vyprávějte příběh
  2. Používejte čísla
  3. Zkracujte, zkracujte, zkracujte
  4. Klišé, fuj!
  5. Vyzvěte k diskuzi
  6. Pište

Snad mi kamarádi copywriteři prominou, že se jim cpu do řemesla. Ale já chci fakt číst články, které mě nebudou zdržovat a nudit.

Označeno s:
Označeno v Marketing, Novinky
9 komentářů “Pište tak, ať se mi to dobře čte
  1. Miloslav Hamsa napsal:

    Adame, ty toho sice nenapíšeš mraky, ale cokoliv napíšeš si vždy rád s chutí přečtu!

    Díky za další parádní článek, večer pokecáme 🙂

  2. Adam napsal:

    Díky za tipy. Sám píšu, Hodně jsem se naučil od Honzy Ambrože, se kterým jsem měl tu čest pracovat na zakázkách v Dobrém webu. Dnešní článek se mi četl dobře, takže svůj účel splnil 🙂

  3. Moc pěkné, doporučil jsem to našim redaktorům v nekonečné válce za strukturované texty a podnadpisy!

    PS: každý text začíná titulkem (bod „0“ :-)) a osobně bych tam napsal, že kdo použije na zvýraznění KAPITÁLKY, skončí v seo optimalizovaném copy pekle!

  4. Lukáš Pítra napsal:

    Adame, budu hodně velkej kazišuk, když řeknu, že zrovna tenhle článek se mi četl docela blbě? 🙂 Nemyslím věcně, ale ze strany formátování.

    Jinak vesměs souhlas, na druhou stranu u té délky by se asi našly i výjimky. Třeba u odborných článků shrnujících řešení nějakého problému osobně oceňuju, pokud je to vyčerpávající čtivo, ke kterému se můžu na jedno místo v budoucnu opakovaně vracet.

    • Adam Jurák napsal:

      Lukáši, ne, jsem za takovou reakci rád, díky. Vždycky je tam to ALE a musí se použít hlava, kde se ta doporučení hodí použít.

      A máš pravdu, formátování je tady už hodně na hraně, ne-li za ní. Věděl jsem to, ale chtěl jsem zachovat stručnost.

      Tak jako jiné věci, je psaní subjektivní a každý má svůj styl. Mně se líbí tento a když ho chci někomu ukázat, mám tento článek.. 😉

  5. Milan Michal napsal:

    Perfektní článek, sám se snažím těchto pravidel držet a články maximálně zkracuji jen na to nejdůležitější. Čtenáři si to jen chválí.

  6. Petr napsal:

    Pěkný článek! Myslím, že že ve stručnosti a zajímavosti je síla. Doba, kdy se textařům platí „za NS“ bude brzy pryč.

  7. Kateřina Chodurová napsal:

    Mám podobný názor, nejen při čtení, ale i psaní. Díky za potvrzení, že má cesta je správná.
    Jen bych doplnila, že to možná neplatí, co se týče úplných novinek. Tam jsem pro, aby se pisatel trochu víc rozepsal. Některé věci se opravdu ve 2-4 řádcích vysvětlit nedají 🙂

  8. Zajímavý a přínosný článek. Jsem sice grafik, ale přesto se učím psát pro eshopy. Je to v bodu výkyvy, někdy se mi dobře píše, někdy ne. Stále se v tom učím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

*